"Er waren elementen die wij erg cool vonden maar jammer genoeg niet konden implementeren [in de NGP] om zo het doel niet uit het oog te verliezen. Dit is een grote les die we hebben geleerd van de productie van de Playstation 3", vertelt Shuhei Yoshida, vicepresident van productontwikkeling bij Sony, in een interview met Edge.

"Te allen tijde hadden we de consument in ons hoofd: het heeft geen nut om alles in het apparaat te verwerken om achteraf te berekenen hoe duur het gaat worden. We willen iets betaalbaars maken", legt Yoshida verder uit. "Vanaf het begin hielden we rekening met de prijsklasse". Een definitieve uitspraak over de prijs kan Yoshida echter niet maken op dit moment.

PlayStation 3

Sony geeft toe met de productie van de PlayStation 3 niet van tevoren een prijs voor ogen te hebben gehad. Onder andere door een dure processor, een ingebouwde Blu-ray-speler en ingebouwde WiFi-mogelijkheden kwam de PS3 in de winkels te liggen voor een aanzienlijk hogere prijs dan de Xbox 360, zijn grootste concurrent. De goedkoopste versie van de PS3 kostte 599 euro, twee keer zo duur als de goedkoopste versie van de Xbox 360.

Door de hoge prijs had de PS3 een trage start en bleef het qua verkopen lang achter bij Microsofts spelcomputer. Inmiddels heeft Sony de achterstand bijna ingehaald. Begin deze maand werd bekend dat er wereldwijd 47,9 miljoen PS3's zijn verkocht, 3 miljoen minder dan van de Xbox 360.