Nieuws
PlayStation 5

Sony: 'Grootste gedeelte PS4-games wordt speelbaar op PlayStation 5'

Meer duidelijkheid over backwards compatibility

Geschreven door Michel Musters op
Sony heeft meer duidelijkheid gegeven over de backwards compatibility van PlayStation 5. Het grootste gedeelte van de beschikbare PlayStation 4-games moet speelbaar worden op de PS5.

Na de presentatie van Mark Cerny eerder deze week ontstond er veel onduidelijkheid over de backwards compatibility op PlayStation 5. Hij meldde dat de meeste PS4-games speelbaar zouden worden op de PS5, maar even later stond er op PlayStation Blog dat er op de lancering van de console maar zo'n honderd PS4-games speelbaar zouden zijn.

In een update op PlayStation Blog laat Hideaki Nishino, Sony's senior vicepresident van platform planning en management, het volgende weten: "Met alle geweldige games die voor de PlayStation 4 beschikbaar zijn, stoppen we veel energie in het speelbaar maken van favoriete titels op PS5. We geloven dat het overgrote deel van de meer dan 4000 PS4-games speelbaar wordt op PS5."

Daarbij wordt niet gemeld of al deze games al op lancering van de PlayStation 5 speelbaar zijn, of dat het de bedoeling is dat dit gedurende de hele levensloop van de console aangevuld wordt. Wel laat Nishino weten dat het eerdere bericht over honderd games gaat over de titels die getest zijn en beter draaien op de PS5. Zo werd er bij deze games een verbeterde framerate en mogelijk hogere resoluties waargenomen. "We evalueren per game of we aanpassingen moeten maken."

Op Xbox Series X kunnen alle Xbox One-games, alsmede alle Xbox 360- en Xbox-games die ook al op Xbox One speelbaar waren, opgestart worden. Beide consoles moeten dit najaar lanceren. Precieze releasedata en prijzen zijn nog niet bekend.

Dit artikel delen:

Lees meer

Binding of Isaac-bedenker lanceert goedkope gamesbundel op Steam Hoogtepunten: Specificaties Xbox Series X en PlayStation aangekondigd
24

Reacties op: Sony: 'Grootste gedeelte PS4-games wordt speelbaar op PlayStation 5'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    TommyVercetti

    • 21 maart 2020 13:17
    PlayStation heeft ook geen andere keus zeker als je een concurrent als Xbox hebt die al een grote speler is op het gebied van backwards compatibility.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    melody

    • 21 maart 2020 14:12
    @TommyVercetti En veel mensen willen ook nog oude games spelen. oude hardware gaat kapot maar een hoop spellen zijn nog goed speelbaar en leuk om te doen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 21 maart 2020 20:59
    @melody juist, en dat is dus de reden waarom ik pas een ps5 ga halen als die ook ps3 games af kan spelen. Gezien pc emulators voor ps1 en ps2 de originele games er ook nog een stuk mooier uit kunnen laten zien, vind ik het ook jammer dat die ook nog niet beschikbaar zulken zijn (zonder dat je ze opnieuw moet kopen als je de disc al hebt). Omdat het oude games zijn maakt ze nog niet minder leuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 21 maart 2020 21:25
    @SuperDre kan ps4 nu ook al alleen via psnow rn dat gaat ps5 ook alleen zo kunnrn ivm cellprocessor

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 22 maart 2020 01:59
    @hulstpower Dit dus, ook de ps5 zal geen ps3 games kunnen afspelen. Mensen die denken "de ps5 heeft power zat die moet dat kunnen emuleren" Zo werkt dat niet, De architectuur is compleet anders. Anders was er ook allang wel een werkende ps3 emulator voor pc geweest die NOG veel krachtiger zijn dan een ps5.
    Het is kut en zeker een punt waarop xbox een streepje voor heeft. Maar als je ps3 wil spelen moet je of streamen via psnow, of een ps3 op de kop tikken, die kan je tegenwoordig voor een paar tientjes krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 22 maart 2020 08:52
    @darkmanwls Dit dus niet. Zo werkt software niet, emulatie kan prima ook met andere hardware. Sony is gewoon te gierig om dit te maken. Aangezien de geflopte cell-architectuur proprietary is zal er ook niet gauw een amateur emulator uitkomen op de pc. Dit heeft weing te maken of het wel of niet technisch mogelijk is.

    Denk je dat er dan nog mensen via het belachelijk dure PSnow nog ps3 games gaan spelen? Ik denk het niet, en Sony denkt hetzelfde

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 22 maart 2020 11:44
    Denk je dat als je PlayStation Now opstart je verbonden wordt met een echte PlayStation 3? Die games worden allang geëmuleerd (dit is vast geen woord) op de servers. Er staan echt geen duizenden PlayStation 3’s te draaien in een datacenter hoor. :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 23 maart 2020 14:09
    @denver Ja. de servers bestaan uit racks met 8 ps3's per board.

    Sony has developed brand new PS3 hardware to power its PlayStation Now streaming service, revealed earlier this month at CES in Las Vegas. Sources who have been briefed on the project suggest that the new PlayStation 3 consists of eight custom console units built into a single rack server.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 23 maart 2020 14:00
    @-it- Zo hard geflopt die cell processor? hij zit zelfs gedeeltelijk in de Xenon / xbox360 processor..

    "The processor is based on IBM PowerPC instruction set architecture. It consists of three independent processor cores on a single die. These cores are slightly modified versions of the PPE in the Cell processor used on the PlayStation 3"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 26 maart 2020 09:44
    @ali3n8tor
    Bijzonder, in een systeem van 13 jaar geleden… Waar is de Cell nu dan, in 2020? Overigens is dat het powerPC onderdeel waar de Cell architectuur weer op gebaseerd is, zo bijzonder is de cell architectuur niet.

    X86 it is. Kijk naar de x2 of ps5, of het gros van de PC hardware…
    Volgens Sony en IBM zou het toen the next big thing worden. Heeft ze miljarden gekost, nooit waargemaakt. Tuurlijk, IBM had wat kleine successen maar de Cell is snel hard ingehaald door GPU`s.
    De enige reden om de cell te pushen naar de ps3 destijds was om ports naar andere consoles moeilijker te maken en zo meer exclusives te creeen, smerig spel dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 31 maart 2020 13:52
    @-it- Late reactie, zie het nu pas.
    Dit dus WEL, je ziet het punt niet, ja natuurlijk kan alles geemuleerd worden als je er maar genoeg processor kracht achter hebt zitten. De ps5 echter heeft die kracht niet. Om software gemaakt voor een compleet andere architectuur te laten draaien op een systeem waar het helemaal niet voor bedoeld is vraagt veel extra kracht,

    Bijvoorbeeld de sega saturn was ook een moeilijk systeem. Zijn ook nog steeds geen emulators voor die ECHT lekker draaien tenzij je een monster systeem hebt. De raspberry pi, die de playstation 1 zonder enige moeite emuleert kan absoluut geen saturn aan.

    En wat je opmerkeing over pc emulators betreft, geloof jij nou echt dat het feit dat de architectuur proprietary is een emulator maker tegen houd? Die hele scene is illegaal hoor, dat heeft nog nooit een emulator maker tegengehouden. Je praat vrij minachtend over dat het "amateurs" zijn. Maar dit zijn vaak betere programeurs dan die van de grote bedrijven zelf hoor. De psclassic gebruikt zelfs een emulator gemaakt door een "amateur"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 22 maart 2020 11:40
    @darkmanwls Je kan alle hardware emuleren, mits je genoeg rekenkracht hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 22 maart 2020 12:48
    @denver dat klopt. Maar aangezien zelfs pc's de ps3 nog niet kunnen emuleren heeft de ps5 die kracht gewoonweg niet. Dat is precies mijn punt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 23 maart 2020 08:00
    @denver Maar wilt sony dit of willen ze gewoon dat je psnow neemt voor 60 euro per jaar.
    Ga er maar van uit dat sony wilt dat je er voor betaalt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ReRo

    • 21 maart 2020 19:31
    En dan zeker weer opnieuw moeten kopen, want ja, laten we dan maar meteen een remaster, revision, complete, definitive editon maken…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 22 maart 2020 02:02
    @ReRo Dat is nergens gezegd, er is duidelijk gezegd dat games vanaf de disc spelen of gewoon vanaf de harde schijf als je m via ps store hebt gekocht.
    Nogmaals het hele remaster verhaal was omdat de ps3 dus niet werkte op de ps4, dat is met ps4 op ps5 niet het geval, dus je doem verhalen zijn nergens voor nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ReRo

    • 22 maart 2020 09:47
    @darkmanwls
    Laten we hopen dat ze dat dit keer wel doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyNL

    • 22 maart 2020 08:42
    @ReRo
    En Sony verplicht helemaal niemand om een remaster te kopen toch? Dat doe je allemaal zelf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ReRo

    • 22 maart 2020 09:47
    @TommyNL
    Nee dat suggereer ik ook niet :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ViperVenom

    • 22 maart 2020 11:32
    @TommyNL Dan hoef je het er nog niet mee eens te zijn dat er voor remasters opnieuw de volle mep mag worden betaald. Gelukkig heeft Microsoft besloten dat als je eenmaal een game koopt je niet nogmaals voor een remaster hoeft te betalen daar mag het ohh zo heilige sony een voorbeeld aannemen! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.