Gameking-presentator Boris van de Ven interviewt op Gamekings.tv geschiedenisresearcher Lyangelo Vasquez, die aan de documentaire meewerkte bij publieke omroep NTR. Vasquez vond de campagne controversieel, maar nodig. Vooral in Nederland, waar er volgens hem weinig kennis over slavernij is. "Bovendien bestaat slavernij nog steeds, dus het is belangrijk dat er veel aandacht voor het onderwerp komt", stelt Vasquez, die via het medium games vooral jongeren wilde bereiken.

Van de Ven zegt om die redenen graag aan de viral te hebben meegewerkt. "Dat is ook een van de redenen dat we gelijk hebben gezegd: 'We gaan dit doen, we gaan hier aan meewerken.' Ik ben geboren en getogen in Amsterdam, ik houd van die stad. Maar ik realiseer me heel goed dat veel van die prachtige grachtenpanden verdiend zijn met slavernij. Wat er toen allemaal gebeurd is, is vandaag de dag nog steeds heel erg voelbaar", aldus de presentator.

Viral

Slavery: The Game kreeg nationale en internationale aandacht via een trailer. Hierin werd uitgelegd dat spelers de rol van een wrede slavendrijver op zich zouden nemen in de game, wat leidde tot veel ophef bij verschillende gamesites. Uit research van Gamer.nl op dinsdag bleek reeds dat Slavery waarschijnlijk onderdeel was van een virale marketingcampagne. De documentaireserie De Slavernij kent een volwassen en een op kinderen gerichte versie. Beide worden vanaf 18 september uitgezonden.