Ontwikkelaar Sports Interactive heeft bij de ontwikkeling van het nieuwste deel naar feedback van de consument geluisterd. Er is een onderzoek gehouden onder spelers om de gebruiksvriendelijkheid, navigatie en feedback vanuit het spel te verbeteren. Zo is er met behulp van coaches een nieuw systeem ontwikkeld voor wedstrijdtactieken, zijn er hulpmiddelen toegevoegd bij de wedstrijdanalyse en is er een compleet nieuwe interface ontworpen.

"We hebben samen met de Football Manager-community ontzettend hard gewerkt. Daarbij hebben we ons niet alleen gericht op onderdelen van het spel die verbeterd moesten worden, maar ook op toevoegingen die reeds bestaande onderdelen konden verbeteren. We weten zeker dat we daardoor in oktober de beste Football Manager tot nu toe op de markt kunnen zetten", aldus Miles Jacobson, Studio Director van Sports Interactive.

Kunstmatige intelligentie

Naast de verbeteringen in gebruiksvriendelijkheid is de kunstmatige intelligentie van de voetballers onder handen genomen. De 3d-wedstrijdweergave die de 2009 versie van Football Manager introduceerde is ook weer terug, met ruim honderd nieuwe animaties, nieuwe stadions, nieuw publiek en een realistische verslechtering van de veldkwaliteit tijdens een wedstrijd.