Op de vraag hoe Glukhovsky betrokken is bij het project en hoe de wisselwerking met ontwikkelstudio 4A Games is, antwoordt hij als volgt: "Vanaf het begin was duidelijk afgesproken dat ik de story guy was en zij de gameontwikkelaar. Ik stelde een volledig verhaal samen en de ontwikkelaars pasten daar de gameplay op aan. Ze verweefden het verhaal level voor level in de game."

Glukhovsky geeft aan dat hij hierbij niet dacht aan de gameplay, zoals bij andere shooters wel gebeurt, wat op hem "schrikbarend primitief" overkomt. "Ik wilde geen slecht, ongeïnspireerd verhaal, zoals geschreven door de meeste schrijvers van gameverhalen, dus deden we het op deze manier."

In hetzelfde interview dat later vandaag verschijnt, laat Glukhovsky weten dat hij niet bezig is met een volgende generatie spelcomputers, maar meer met de vraag hoe hij het Metro-universum groter kan laten worden. "Ik ben meer bezig met hoe we Metro kunnen veranderen in de volgende Star Wars. Om het uit te laten groeien tot een enorm multimediafenomeen."