Schilderijtjes van kunstzinnige game Okami | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Over de stelling dat alle games een vorm van kunst zijn, valt te discu eren. Net als bij films het geval is, is ook een groot deel van de games goedkope pulp, makkelijk verteerbaar voor de ma a, compleet inspiratieloos en makkelijk te marketen.

Sommige games zijn echter bijzonder origineel, grafisch vaak compleet afwijkend, uniek qua opzet en bieden goed ontwikkkelde karakters en veel diepgang. Voorbeelden hiervan zijn het briljante Ico van Sony, Rez van Sega, Grim Fandango van LucasArts en Beyond Good & Evil van Ubisoft. Games die net dat beetje meer hebben op het gebied van design, games waarbij de creativiteit en de liefde van de makers van het scherm spat.

Momenteel lijkt vooral Capcom op weg om de kunstenaar van de gamesindustrie te gaan worden. We kregen al het stijlvolle Viewtiful Joe voor de kiezen, dat vooral grafisch erg uniek is. Begin volgend jaar brengt men ons ook nog Killer 7, dat zich met het minimalistische kleurgebruik ook onderscheidt van de ma a.

Maar Capcom gaat nog een stapje verder: Okami is nog wel de meest unieke en kunstzinnige titel die we ooit onder ogen kregen. Grafisch lijkt het, met de uniek textuur en aparte lijnen, net alsof het met de hand getekend en ingeschilderd is. Maar ook de gameplay is uniek. Het spel focust zich op traagheid, waarbij de speler zal moeten genieten van hetgeen hij te zien krijgt. Snel door het spel heen banjeren behoort niet tot de opties.

Als speler neem je de rol aan van een God die in de gedaante van een wolf (Okami in het Japans) de wereld weer van kleur moet voorzien. Hiervoor zal je monsters moeten verslaan, die de wereld gemeen en kleurloos gemaakt hebben. Door mensen te helpen en hun wensen te vervullen, zal je meer aanzien en macht vergaren, waardoor het verslaan van de monsters makkelijker zal worden.

Okami lijkt een Van Gogh onder de games te gaan worden en zal hopelijk ook zo de geschiedenis in gaan. Legendarisch, gewild en aanbeden. Of zal het door de ma a uitgekotst worden, lage verkoopscijfers halen en de makers tot wanhoop drijven, waarna ze uiteindelijk besluiten Alien Defeater: Underground te ontwikkelen? De tijd zal ons leren.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou