"[Kotick] maakt er een groot onderwerp van als hij games niet leuk vindt, en ik denk dat deze houding niet goed is voor games in het algemeen [...] Ik denk niet dat hij goed is voor de indrustrie in het algemeen. Je kunt je niet alleen ergens aan vastklampen als het populair is en er vervolgens het leven uitknijpen en daarna naar het volgende gaan. Je moet op een bepaald punt iets maken, iets ontwikkelen", aldus Schafer.

Wapens maken

Op de uitspraak van Eurogamer dat Kotick verkeerd begrepen wordt omdat hij veel geld wil verdienen terwijl gamers denken dat het zijn belofte is gamers blij te maken, zei Schafer: "Zijn belofte gaat uit naar aandeelhouders. Maar hij hoeft er niet zo raar om te doen, toch? Ik denk dat er een manier is waarop hij het kan doen zonder een complete eikel te zijn. Het lijkt erop dat het mogelijk is, maar hij is er niet geïnteresseerd in." Schafer hoopt dat Kotick ergens anders gaat werken. "Hij zou naar een industrie kunnen gaan waar meer geld in omgaat. Kogellagers... Iets dat meer aansluit op zijn passie. Het maken van wapens?"

Brütal Legend zou eerst uitgegeven worden door Vivendi Games, maar nadat deze uitgever met Activision samenging, haalde Activision de titel uit zijn portfolio. Schafer vond daarna een nieuwe partner in uitgever EA. Activision was hier niet bij mee en klaagde Double Fine aan met het argument dat de studio te laat was met het afmaken van het spel. Uiteindelijk, na vele rechtszaken, sloot Activision in augustus vorig jaar buiten het gerecht om een deal met Double Fine. Details werden niet bekendgemaakt, maar EA mocht Brütal Legend in oktober uitbrengen.