Met een release date gepland in 2003 hoeven we Rise of Nations voorlopig niet te verwachten. Toch heeft deze creatie van Brian Reynolds de elementen om het boven andere RTS games te doen uitsteken. Althans, volgens de laatste preview van GameSpot. Brian was eerder mede-verantwoordelijk voor het ontwikkelen van Civilization II en Alpha Centauri. We zien in Rise of Nations dan ook veel elementen van deze games terug. Het grote verschil is, dat RoN geen turnbased, maar realtime is. Een soort mix tussen Civilization en Age of Empires 2.You'll need to fight through enemy soldiers using your own troops, which will vary in strength depending on how much technology you have available and what era your civilization has reached. Rise of Nations has eight different ages that your civilization will advance through, depending on its size and its investment in the game's four different areas of research: science, economics, military, and civics. These broad areas of research replace the kind of minimalist, one-step upgrades that are researched in most real-time strategy games, such as "light armor," followed by "medium armor," followed by "heavy armor," and so on. Er zijn 8 tijdperken aanwezig in Rise of Nations, zodat je met simpele zwaardvechters, maar ook met tanks kunt vechten. Voor alle strategy fans heeft RoN ook genoeg te bieden zoals een handelssysteem, diplomatiek en invloed die je kunt gebruiken. Met dank aan Broodje kaas voor het melden van dit nieuws.