Nieuws
Fortnite

Rechtszaak tussen Epic en Apple kan gevolgen voor consoleboeren hebben

Apple Store zou niet veel anders zijn dan de digitale winkels van Sony, Microsoft en Nintendo

Geschreven door Michel Musters op
De lopende rechtszaak tussen Epic Games en Apple kan serieuze gevolgen hebben voor consoleboeren als Nintendo, Sony en Microsoft.

Dat meldt Yvonne Gonzales Rogers, de rechter die zich over de zaak tussen Epic en Apple ontfermt, in nieuwe documenten van de rechtszaak die eind vorige week naar buiten werden gebracht, aldus VGC. De rechtszaak draait om het feit dat Epic Games een manier vond om Fortnite-spelers op iPhone al het geld aan Epic zelf over te laten maken. Dat terwijl het de norm is om dertig procent van de omzet naar Apple over te maken.

Volgens Gonzales Rogers verschilt de tactiek van Apple niet met de gesloten online winkels van Sony, Microsoft en Nintendo op hun uitgebrachte consoles. "Sony, Nintendo en Microsoft hebben soortgelijke gesloten platformmodellen als Apple, waarbij de hardware, het OS en de digitale markt exclusief zijn voor de platformhouder."

Gonzales Rogers vervolgde: "Een uiteindelijke uitspraak moet goed geïnformeerd zijn wat betreft de impact van dit gesloten winkelmodel, gezien het feit dat dit serieuze gevolgen kan hebben voor Sony, Nintendo, Microsoft en hun consoles."

Eerder kreeg Epic Games in de rechtszaak geen gelijk toen het vroeg of Fortnite weer op de Apple Store mocht komen te staan. Aan de andere kant mag Apple ontwikkelaars geen Unreal Engine-ondersteuning ontzeggen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Housemarque-platformer Outland staat weer op Steam Doctor Who: The Edge of Reality aangekondigd
25

Reacties op: Rechtszaak tussen Epic en Apple kan gevolgen voor consoleboeren hebben

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    niqomipa

    • 12 oktober 2020 09:25
    Klopt ja, interessant. Ben benieuwd wat die Harrie Nak, die hier zo keihard liep te krijsen dat Apple de duivel was met zn 30%, hiervan vindt. Sony pakt ook gewoon 30% van de developers, net als zo’n beetje elk gesloten platform.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 12 oktober 2020 14:52
    @niqomipa
    Had al eerder ergens gelezen dat de 30% het standaard tarief is voor fysieke winkels. Echter moeten die ruimte beschikbaar maken voor producten, zorgen voor distributie naar de winkel en ze moeten personeel betalen om de winkel draaiende te houden. Voor digitale verkoop is die 30% onzin en al die bedrijven blijven al jaren naar elkaar wijzen dat anderen het ook zo doen, zonder daadwerkelijk toe te kunnen lichten waarom die kosten dan precies zo hoog moeten zijn.

    Het aspect van het openstellen voor andere stores wat Epic ook in eerste instantie probeerde te bereiken ben ik het niet mee eens. Daar vind ik wel dat de bedrijven nu hun eigen beveiliging en kwaliteitscontrole hebben en nog steeds geld mogen verdienen aan spullen die op hun platform verkocht worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 12 oktober 2020 09:27
    Off-topic; Jongens, kunnen alsjeblieft iets doen aan die BitDefender reclame? Jezus Christus, wat SLECHT. 3 keer de site opnieuw openen voordat dat klote ding opgerot was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 12 oktober 2020 09:31
    @niqomipa met mn adblocker heb ik nergens last van. Waarschijnlijk heb je die niet omdat je de site wilt steunen omdat reclames hun inkomsten zijn. Dat kan ik begrijpen maar ik doe er niet aan mee ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 12 oktober 2020 09:49
    Heb je een adblocker voor Chrome (iOS)? Heb al bijna een week lang hetzelfde probleem als niqomipa en ben al 'n keer een reactie kwijtgeraakt doordat dat ding ineens m'n scherm vulde en ik 'm niet meer weg kon krijgen. Zit sterk te twijfelen om m'n nieuwsfix ergens anders te halen, want dit is echt een dikke middelvinger naar je lezers toe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 12 oktober 2020 10:34
    @denver Ik gebruik Brave Browser die heeft een ingebouwde adblocker en elke ad wordt naar de void gestuurd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 12 oktober 2020 10:00
    @HunterSeeker
    Ik gebruik Safari, maar ga wel overstappen naar Chrome inclusief adblocker. Sneu dat het zo moet maar er wordt ook totaal niet gereageerd vanuit Gamer.nl, terwijl het al meerdere keren is aangegeven.

    Krijgen we ongetwijfeld het excuus ‘maar we kunnen niet alles lezen’. Dat kunnen jullie wel, je kiest er alleen voor om het niet te doen want het kost extra geld (zo ben ik van het weekend hier nog uitgescholden voor ‘oetlul’ maar geen moderator die daar even op inhaakt).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavandou

    • 12 oktober 2020 11:07
    @niqomipa "(zo ben ik van het weekend hier nog uitgescholden voor ‘oetlul’ maar geen moderator die daar even op inhaakt)."

    Ah jochie toch, jij hebt het zo zwaar op dit forum.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Yakuo

    • 12 oktober 2020 11:27
    Edit: schelden is niet nodig -Gamer.nl-redactie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 12 oktober 2020 12:27
    @Yakuo
    Ben benieuwd wat je gezegd hebt, held. Stuur me anders even een persoonlijk berichtje, dan vechten we het daar even uit.

    Edit: ook dit bericht enigszins aangepast - Gamer.nl-redactie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    iApple

    • 12 oktober 2020 11:44
    @niqomipa

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 12 oktober 2020 12:30
    @iApple
    Snap je nou echt de essentie van het probleem niet?

    Edit: ook dit bericht enigszins aangepast. Als je niet uitgescholden wil worden, moet je zelf ook niet schelden natuurlijk. - Gamer.nl redactie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 12 oktober 2020 14:23
    @mod
    Ik laat me niet uitschelden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 12 oktober 2020 09:55
    Consoleboeren? Worden consoles gefokt, gekweekt of geteeld? Consoleboer is zover ik weet geen woord. Geen idee wat er wel bedoeld wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 12 oktober 2020 10:34
    @denver Wordt wel vaker gebruikt wanneer er gesproken wordt over bedrijven die consoles ontwikkelen, oftewel Sony, Microsoft en Nintendo. Heb het in ieder geval niet zelf verzonnen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 12 oktober 2020 10:39
    @MichelMusters
    Beste Michel, waarom reageer je niet op de comments over een advertentie die letterlijk jullie site verneukt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 12 oktober 2020 10:54
    @niqomipa Heb ik dit weekend al gedaan in de reacties! Zie hier: https://gamer.nl/artikelen/column/ik-mis-microtransacties-in-star-wars-squadrons/

    Ik heb hier ook geen controle over als freelance schrijver, maar heb het meteen doorgegeven aan de hoofdredactie die het weer met techniek doorneemt. Hopelijk dus snel opgelost. Bedankt voor je geduld!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 12 oktober 2020 10:55
    @MichelMusters
    Snap inderdaad dat jij er verder weinig aan kan doen maar ik vind het opvallend dat jij als schrijver dit soort dingen moet doorgeven. Waar is de moderator? Of hebben jullie die niet meer?

    Bedankt in ieder geval voor het doorgeven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 12 oktober 2020 10:56
    @niqomipa Nou ja, het is maar net wie het eerste een dergelijke reactie spot, natuurlijk! In dit geval was ik het blijkbaar. Ik ben het overigens helemaal met je eens dat het moderaten veel beter moet kunnen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 12 oktober 2020 10:36
    @denver Consoles worden gefokt dat weet je toch er zijn nu zoveel andere rassen. xD. Ok weer serieus weer ik zou ook niet weten waar dit opeens vandaan komt. Rare verwording.