Nu Punkbuster bijna uit de betafase komt begint het programma steeds meer aandacht te krijgen. 3DActionplanet heeft hierom een interview gehouden met Tony Ray, administrator en programmeur van de anti-cheat tool Punkbuster.

Met het explosieve gebruik van onlinecheats (voornamelijk bij de populaire mod Counter-Strike) neemt het roepen om maatregelen hiertegen steeds meer toe. Omdat ontwikkelaars vrij traag zijn met het brengen van updates zou Punkbuster dit gat op moeten vullen.

Het interview gaat over de tool zelf, hoe ontwikkelaars er tegenaan kijken en hoe Punkbuster zelf wordt geupdate met nieuwe cheatinformatie. 3DActionPlanet: The latest version of the PunkBuster server includes screen capture support. How does this work, exactly? What steps did you take to ensure low bandwidth consumption?

Tony Ray: Right now, a PunkBuster admin can request a screenshot from one or more players on his server - in most cases, the screen capture is returned and can be viewed after a few seconds. Eventually, we'll have automatic random captures done with the capability to auto-publish to websites for admins who are interested in that sort of thing. Our PB Client reads video memory directly rather than depending on anything from within the game. We throttle bandwidth of the transfer to 1K/sec to keep bandwidth consumption minimal.

De nieuwste versie van Punkbuster neemt geen enkel risico meer als het gaat om cheats, door middel van screencaptures (kost 1 kb/s) kunnen cheaters online worden betrapt, als iemand de screenshots bekijkt natuurlijk