Eerder meldden we dat de PS3 nogal wat problemen kende op het gebied van video output. Volgens de berichten had de PS3 geen ingebouwde scaler die de games naar de goede resolutie op- of neer schaalde. Om toch rekening te houden met verschillende videoformaten moeten de ontwikkelaars de game op alle standaard resoluties tot en met 720p kunnen laten weergeven. Dit zorgt er echter voor dat bijvoorbeeld 720p games door een 1080p/i tv zelf ge-upscaled moet worden. Per tv heeft dit verschillende uitwerkingen en dit komt de beeldkwaliteit lang niet altijd ten goede. Beyond3D komt nu echter met een bericht dat de PS3 weldegelijk een ingebouwde scaler bevat. Volgens de site heeft Sony onlangs de SDK's (System Development Kits) ge-update waardoor ontwikkelaars ineens de beschikking krijgen over beperkte hardwarematige scaling capaciteiten van de PS3. Beperkt is hier het sleutelwoord, want het scalen kan vooralsnog alleen horizontaal gebeuren.

De redenen voor het late ontgrendelen van de functie en de beperktheid ervan zijn niet bekend. Hoogstwaarschijnlijk zorgt de functie ervoor dat er gebruik gemaakt moet worden van ook andere onderdelen van de PS3 die nodig zijn voor het genereren van het beeld. Het gerucht gaat dat Sony het verplicht stelt dat games de chip ondersteunen. Met deze beperkte scaling-capaciteiten kunnen in ieder geval al non-standaard resoluties en zelfs VGA ondersteund worden. Uiteindelijk zou het er zelfs voor kunnen zorgen dat ontwikkelaars voor maar één resolutie hoeven te programmeren, waarbij de scaler zorgt voor de juiste output. Het hele bericht is op Beyond3D te lezen.