"In grote delen van de game is de framerate 60 fps, maar omdat er nog een aantal plekken zijn waar we op dat gebied problemen ondervinden, doelen we waarschijnlijk op 30 fps. Aangezien het geen game met snelle bewegingen is denk ik niet dat het veel uitmaakt. De framerate staat nog niet vast, we moeten nog kijken wat we kunnen optimaliseren," aldus Grip, creative director van Soma.

Hij wil met Soma het survival-horrorgenre opfrissen: "Soma wordt eng, maar op een andere manier dan Amnesia: The Dark Descent en ik hoop dat mensen het als verfrissend ervaren. Er zijn nu zo veel spellen die alleen draaien om vluchten voor monsters en ik denk dat veel mensen daaraan gewend raken." Soma zal meer om psychologische horror gaan draaien, vertelt Grip.

Frictional Games is bekend van horrorgames Penumbra en Amnesia: The Dark Descent. Het vervolg op Amnesia, A Machine For Pigs, werd ontwikkeld door The Chinese Room, dat eerder Dear Esther uitbracht. Soma komt in 2015 uit, Grip zegt wel dat het spel niet in het eerste kwartaal uit zou komen. De game komt uit op pc en PlayStation 4.