'Placebo-effect heeft invloed op ervaren van games' | Gamer.nl

'Placebo-effect heeft invloed op ervaren van games' | Gamer.nl

Volgens een studio van professor Paul Cairns van de Universiteit van York kan het placebo-effect, waarbij mensen iets ervaren dat er niet is door de kracht van suggestie, ook opgeroepen worden bij games.

Normaliter wordt over het placebo-effect gesproken wanneer mensen een nep medicijn krijgen, bestaande uit bijvoorbeeld suikers, maar door de kracht van suggestie toch sneller genezen van een ziekte.

Cairns liet twee groepen spelers de survivalgame Don't Starve spelen onder verschillende condities. Eén groep werd verteld dat Don't Starve een speelmap zou genereren gebaseerd op de ervaring van de speler. De andere groep werd verteld dat de map random gegenereerd zou worden, wat in Don't Starve altijd het geval is.

Beide groepen kregen exact dezelfde game te spelen, maar de groep die werd verteld dat de moeilijkheidsgraad aan hun niveau werd aangepast claimde dit te merken. Sommigen uit de groep zeiden dat het de game moeilijker maakte, terwijl andere vertelden dat dit het spel makkelijker maakte.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou