Nieuws

Phil Spencer: 'Virtual reality geen focus voor Xbox Scarlett'

Te weinig vraag van de consument

Geschreven door Cody van den Bogert op
Volgens Xbox-baas Phil Spencer wordt er geen focus gelegd op virtual reality bij de Project Scarlett, de volgende generatie Xbox-console.

Tijdens het X019-evenement in Londen heeft de Australische website Stevivor een gesprek gehouden met Spencer over de volgende generatie van Xbox. In het gesprek werd onder andere de visie van Microsoft met betrekking tot virtual reality besproken. Uit het gesprek blijkt dat Microsoft een standvastige houding heeft aangenomen als het hierom gaat. Er is volgens Spencer een prominent tekort aan vraag vanuit de consument naar vr-mogelijkheden en om die reden ligt de prioriteit van Project Scarlett niet bij deze technologie.

Dit betekent dat de houding van Microsoft enigszins is veranderd in de afgelopen jaren. Het bedrijf gaf in 2016 nog aan van plan te zijn om vr-ervaringen te implementeren bij de Xbox One X (toen nog bekend als Project Scorpio). Spencer verklaarde later in het gesprek waarom dit standpunt binnen de organisatie veranderd is.

"Ik heb een aantal problemen met vr, het werkt isolerend en ik vind dat games een vorm van gemeenschap zijn, het is een gezamenlijke ervaring. Wij reageren op de de behoefte van de afnemer, en niemand vraagt om vr", verklaart Spencer.

Vooralsnog lijkt het er dus op dat er weinig tot geen vr-aspecten aanwezig zijn bij de volgende console van Microsoft, maar zeg Spencer sluit het zeker niet uit "Ik denk dat we er echt wel naar toe gaan, uiteindelijk, maar goed, dat is niet waar de focus ligt", aldus het hoofd van Xbox.

Spencer heeft eerder aangegeven waar de focus wél ligt voor de Xbox Scarlett. Zo sprak de man uit dat Microsoft zich gaat richten op backward compatibility-mogelijkheden, zowel voor games als controllers. Verder gaf de bekende woordvoerder aan dat het bedrijf all-in gaat met de volgende generatie Xbox en dat er is geleerd van fouten uit het console-verleden wat betreft prijs en kracht van de hardware.

Wil je weten wat er tot nu toe allemaal bekend is over Project Scarlett, klik dan hier.

Dit artikel delen:

Lees meer

Google verklaart waarom veel Stadia-games niet in 4K en 60fps speelbaar zijn Voorspel: Aseksualiteit in The Outer Worlds
21

Reacties op: Phil Spencer: 'Virtual reality geen focus voor Xbox Scarlett'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • hulstpower

    • 26 november 2019 10:58
    Ben lang tegen VR geweest. Maar na het zien van half life heb ik er wel zin in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 26 november 2019 17:57
    @hulstpower ik ben lang tegen jou geweest

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 27 november 2019 07:43
    @dezwarteziel Das kut hoopte eerder dat je nog tegen me bent.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 26 november 2019 11:53
    Het hoeft geen focus te hebben, maar er als extra bij zou het zeker geen slecht idee zijn, kijk naar de PS4, ook daar is VR geen focus, maar de PSVR levert wel degelijk wat extra's (en is toch behoorlijk populair).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 26 november 2019 16:15
    @SuperDre Zeker, heb er veel plezier aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 26 november 2019 11:55
    Ben erg tevreden over mn ps4 vr set, maar ondanks dat zie ik vr wel als een slow starter. Snap daarom ook dat daar de focus niet op ligt maar tegelijk is vr ook moeilijk meer weg te denken. Het heeft een langer en gezonder leven voor zich als destijds de 3D televisie. Hopelijk stappen ze niet te laat op de trein.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rexus

    • 26 november 2019 15:00
    Nou Half Life: Alyx naar PS5 en de volgende console oorlog is ook voorbij :p

    Volgens mij is dit een gemiste kans; nu kan Microsoft waarschijnlijk dankzij de gedeelde windows basis ondersteuning later alsnog goed integreren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 26 november 2019 15:29
    Dit is het allerdomste wat ik ooit uit de mond van deze man heb horen komen, bij voorbaat iets niet gaan ondersteunen, want, *noemt rijtje idiote redenen op*

    Nee, Xcloud en VR gaat niet werken , en zie hier Microsoft's echte reden. Dat MS de netflix van gaming wil worden volgende generatie moet toch wel voor iedereen al duidelijk zijn nu, inclusief bijbehorende lage kwaliteit games die makkelijk te produceren zijn, en vooral multiplayer gericht, met bijbehorende subscription models.

    Nee, voor dergelijke innoverende game-ervaringen moet je dan toch echt bij hun concurenten zijn…

    “Some people say, "Give the customers what they want." But that's not my approach. Our job is to figure out what they're going to want before they do. I think Henry Ford once said, "If I'd asked customers what they wanted, they would have told me, 'A faster horse!'" People don't know what they want until you show it to them. "

    VR is 1 van de beste ontwikkelingen van de laatste jaren, en dat mag je gerust met mij oneens zijn, en ja er zijn absoluut nog veel dingen die er beter in kunnen, maar je komt geen stap verder als je geen risico's neemt. Ik beleef er in ieder geval ervaringen en games in die op een plat scherm onmogelijk zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 26 november 2019 17:05
    @ali3n8tor VR is alleen niet zo succesvol als dat veel mensen een paar jaar geleden gedacht hadden. Ik zie maar verdomde weinig AAA games op VR na zoveel jaar, het is nog niet doorgebroken naar het grote publiek.
    Het is ook nogal een investering als consument zijnde. Een paar 100 Euro extra uitgeven voor die paar interessante games, het is bijna hetzelfde als een extra console kopen voor die paar exclusives die die console heeft. Er zijn niet zoveel mensen die het dat waard vinden.
    Ik snap dus wel dat een fabrikant daar niet volop inzet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    **Guitar_Hero**

    • 26 november 2019 18:38
    @fonsrutte Het maken van VR games is een compléét andere wereld dan reguliere games, dus niet heel gek dat de triple A games nog niet op de lopende band naar buiten komen rollen.

    Elke nieuwe techniek heeft tijd (en geld) nodig om echt een succes te worden.

    De beweging die de VR markt maakt (zie Half Life aankondiging als mooi voorbeeld) zegt mij dat de ontwikkeling nog lang niet stil ligt.

    Natuurlijk kost een VR headset geld, maar er zijn hardware varianten genoeg die als add-on ook veel kosten en toch verkocht worden.

    Daarbij, als je nu bijvoorbeeld een PSVR zou willen kopen zou je deze wanneer je 3 of 4 nieuwe games laat liggen al nieuw kunnen aanschaffen.

    De VR ervaringen die ik heb gehad hebben er voor gezorgd dat ik op een tv gamen veel minder interessant vind. Wat mij met name nog tegen houdt om het heel veel te gebruiken is voornamelijk de bekabeling.

    Als Sony straks met een draadloze set komt, weet ik wel dat ik daar veel interesse voor heb.

    Persoonlijk zie ik liever focus op VR dan op streaming diensten, die echt niet alleen maar gunstig voor de consument zijn.

    Uiteraard moet je voor VR overtuigd worden (op YouTube kijken naar VR filmpjes heeft geen zin) en voor de aanschaf prijs is dat nog lastig. Het is dan ook te hopen dat de prijzen omlaag gaan, en de game kwaliteit omhoog.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 26 november 2019 20:24
    @fonsrutte Niet elke game hoeft een AAA titel te zijn om succesvol te zijn (BEAT SABER?) in de VR wereld, en daarbij zoals guitar hero hieronder ook zegt: het is een totaal andere ervaring.

    Sony is momenteel nummer 1 in het verkopen van VR hmd's (4.7 miljoen).. dat komt ruig neer op 10% van de totaal aantal verkochte xboxen momenteel.. (+40m).. dat is 10% meer potentiele userbase als je console het wel zou ondersteunen, je zou zelfs gewoon oculus of vive op je nieuwe generatie toe kunnen staan zodat je niet eens als bedrijf zelf in een hmd hoeft te investeren zoals sony gedaan heeft..

    Nee gewoon voor streaming gaan, veel veiliger.. iets met google stadia op dit moment.. :)

    maar dan dit:
    In an interview with AVSIM, the Head of Microsoft’s upcoming next generation Flight Simulator stated that the team will “try our darnedest” to add VR support.

    “Right after the E3 trailer came out there was a lot of people making that exact assumption, that ‘oh yeah this better be supporting VR right from the get go’. It honestly wasn’t our plan. But we are listening, and we heard it, so we will try our darnedest to make it happen. Whether or not we’re going to pull it off for launch, we can’t commit to that at this point in time, but we are aware of the desire […] We will try to prioritize that over other things.”

    zie je nu hoe scheef phil spencer praat ? dat het voor hun scarlet geen focus heeft, prima, iets met geld en resources maar ga niet zeggen

    "Ik heb een aantal problemen met vr, het werkt isolerend en ik vind dat games een vorm van gemeenschap zijn, het is een gezamenlijke ervaring. Wij reageren op de de behoefte van de afnemer, en niemand vraagt om vr", verklaart Spencer

    totale bullshit.. if u ask me.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 27 november 2019 09:33
    @ali3n8tor Je eerste betoog over het aantal verkopen is natuurlijk niet waar. Je gaat ervan uit alle klanten die VR kopen een console kopen speciaal voor VR. Ik denk dat dit zeker niet het geval is. Een groot deel heeft VR gekocht omdat het toevallig toch kon en is zeker geen must voor de meeste klanten. Ik verwacht ook dat bij een groot deel van de klanten de VR headset ligt te verstoffen.

    Ik denk zelf dat VR best gaat aanslaan in een beperkte doelgroep, maar echt main-stream zie ik het nog niet worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 27 november 2019 10:12
    @-it- Ik ga daar niet van uit, ik zeg dat er een potentiele kans aanwezig is dat men wel voor je platform zou kiezen als ze VR out of the box ondersteunen. Ik weet alleen voor mijzelf dat ik als consument eerder voor een platform zou kiezen welke VR ondersteund in plaats van een platform waar de focus op streaming en subscribtions gaat liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 26 november 2019 16:46
    Tsja verwacht ook niet veel van een bedrijf dat Scarlet met 2 T's schrijft. 😝

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 26 november 2019 18:00
    @bigds9fan In principe kun je alles bedenken voor de merknaam van een product. Er zijn zat producten met een verzonnen naam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 27 november 2019 07:07
    @bigds9fan

    Ik neem aan dat je sarcastisch was, en niet serieus.

    Want er zijn zat succesvolle merken te vinden die bewust grammatica fout doen in zo ook aandacht te krijgen.

    Kijk maar naar Mortal Kombat. En hoe vaak het niet nog altijd mortal combat geschreven word. Maar door die naam kregen ze denk ik destijds wel ineens wat aandacht. Want iedereen zou wel benieuwd zijn geweest welke Mongolen bewust( of misschien dacht men onbewust) het fout schrijven.

    Of ene nog veel succesvoller voorbeeld

    Wii. Het was bij de strategie van de Wii meteen duidelijk dat dat ging om ‘we’ maar dan bewust anders ondanks dat de uitspraak hetzelfde is.

    Komt nog bij dat sommige dingen misschien al in een andere branche een merknaam zijn en dus soms ook onhandig om die naam dan te kiezen aangezien zoekresultaten bij een beginnend product vaker die andere bekendere zal vinden

    Als Nintendo had gekozen voor ‘We’ en je had in die begin tijd naar we gezocht kreeg je vermoedelijk een kleding zaak.
    Maar Wii, dan weet je zeker dat men jou product vond

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 26 november 2019 17:20
    Is dit dezelfde persoon die aan gaf dat ie er alles aan wilt doen om FlightSimulator op VR draaide te krijgen??

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Excalibur82

    • 26 november 2019 19:30
    "en niemand vraagt om vr"

    14,35 miljoen verkochte VR headsets bewijzen zijn ongelijk.
    Daarnaast groeit het aantal verkochte headsets per jaar nog steeds. Oculus zit inmiddels al op het dubbele t.o.v. 2018!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 27 november 2019 22:11
    @Excalibur82 Precies. Gebruik hem niet super vaak maar het is echt ongelooflijk tof.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 26 november 2019 19:53
    Ik snap Microsoft wel maar tóch vind ok het jammer. Ik hoop op de lange adem van Facebook en Sony en Valve.