Spellforce van JoWood is een van de vele spellen die een poging waagt het RTS genre met het RPG genre te verenigen. En net zoals zovelen hoopt het team van Spellforce de juiste mix gevonden te hebben. Het idee achter het spel is aan de hand van Volker Wertich, de bedenker van de Settlers-reeks welke met die reeks al heeft bewezen een degelijk spelconcept uit te kunnen werken.

Spellforce belooft een aantal opvallende vernieuwingen in het RTS-concept. Zo zal je eerst de eenheid moeten selecteren en vervolgens pas de actie die je op hem toe zal passen. Ook het magie-systeem belooft erg uitgebreid te zijn naar RTS normen met een hele reeks spells tot je beschikking, verdeeld in de categoriën White-, Black-, Elemental- en Mind Magic.There are many ways of performing magic; it can be contained in items, appear as a natural skill of certain creatures, or be learned through a spell. Spells are a way of containing magic, making it learnable and more easily controlled. A spell is a predetermined, magic formula that has been researched and written down by the old masters of the magic arts.

Spells are how a character can effect magic and learn new applications of the magic arts. In SpellForce, there exist many spells, which can often be found on scrolls. If your character has the requisite magic knowledge to comprehend the spell, he can transfer it to his Spellbook and use it at any time. To understand and master spells, the character collects knowledge in the different schools of magic. Meer over het magic-systeem in Spellforce vind je op de officiële website van het spel. Binnenkort zullen ook de details van het combat systeem uit de doeken gedaan worden. Spellforce zal in het derde kwartaal van 2003 op de markt verschijnen.