We gaan zes jaar terug in de tijd. Pixels domineren de game-industrie en we zijn allemaal gek van de Nintendo 64 en Playstation. Uit het niets komt de Belgische ontwikkelaar Appeal met de PC-game Outcast aan galoperen. Geen pixels, maar voxels. Geen afgezaagde gameplay, maar verhalende actie. Outcast verovert het hart van menig gamer, waaronder die van ondergetekende, die het nog steeds als de beste game ooit gemaakt beschouwd.

Na Outcast begint Appeal vol goede moed aan Outcast 2. De grafische basis is totaal vernieuwd en de beelden die ons bereiken laten het water in de mond lopen. Midden in de ontwikkeling blijkt de geldput echter op te zijn en moet Appeal met snabbelprojecten de financiën op orde zien te krijgen. Outcast 2 gaat de koelkast in en is er tot op de dag van vandaag niet uitgehaald.

Het team dat Outcast in elkaar draaide start echter onder voormalig Appeal oprichter Yves Grolet de ontwikkelstudio elseWhere Entertainment. De ontwikkelaar heeft al een eigen engine klaar staan, genaamd NeoReality, welke zowel de PC als volgende generatie consoles van games kan voorzien. Ook lezen we op de website dat er al (meerdere) titels in ontwikkeling zijn.

elseWhere Entertainment heeft vandaag ook het op de markt komen, en de financiële steun, voor diens games veilig weten te stellen. De Duitse uitgever 10TACLE heeft de studio omarmd. We hopen binnenkort de eerste titel(s) van elseWhere te zien te krijgen. Voor nu moet je het enkel met een impressie van de NeoReality engine doen: