Originele GTA-maker: 'GTA-serie is het arcadegevoel kwijt' | Gamer.nl

Originele GTA-maker: 'GTA-serie is het arcadegevoel kwijt' | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

"Ik heb GTA 5 niet eens gespeeld", aldus Dailly. "Alleen GTA 4, even gekeken van: ah ok, dat doen ze er nu mee. GTA 3 en zo zijn meer filmische verhalen, terwijl GTA 1 en 2 speelse arcadegames waren. Dat gevoel is de serie kwijtgeraakt."

Dailly was onderdeel van het vroegere DMA Design, dat de originele Grand Theft Auto ontwikkelde. Het bedrijf was ook verantwoordelijk voor Lemmings. Het arcadegevoel en perspectief van Lemmings en GTA mag wat Dailly betreft wel terugkeren. Hij heeft minder intere e in verhaal en 'grote dure levels waar niemand naar kijkt'.

Het complete interview met Dailly en andere voormalige werknemers van DMA Design is hier te lezen. 


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou