Al langer kwamen er berichten van werknemers van gamedevelopers die niet echt tevreden waren over hun werkgevers. Zo was er laatst het nieuws dat een paar mensen bij het grote Electronic Arts behoorlijk pissig waren op hun werkgever. Bij EA zouden namelijk werkweken van zeven dagen en werkdagen van 13 uur regelmatig voorkomen. Ook bij Vivendi was er iemand die klaagde over de te lange werkdagen en nietbetaalde overuren.
Vandaag heeft de IGDA,een overkoepelende organisatie voor developers, een open brief vrijgegeven waarin wordt geklaagd over de werkomstandigheden bij de developers van games. Developers werken vaak naar een deadline toe, die de publisher ze heeft opgelegd. Hierdoor komen de arbeiders van de ontwikkelaars nog wel eens in de problemen. Er wordt echter niet alleen maar gal gespuugd. Bedrijven als BioWare Firaxis, Team17, Blue Fang, en Ensemble worden geprezen als het gaat om de omstandigheden waarin zij hun games maken.Despite the continued success of the games industry, the immaturity of current business and production practices is severely crippling the industry . The recent frenzy of discussion over impassioned testimony about the horrible working conditions within much of the industry attests to the reality of this often unspoken disease.
As the professional association that unites the game development community and serves as its voice, the International Game Developers Association is deeply disturbed by this vicious cycle and is working to better the situation. Improving the quality of life of game developers is an IGDA priority.
It is sadly ironic that those who strive for success at any cost don't realize that mature and responsible human resource and production practices will more readily bring them what they so desperately seek. That is to say, regardless of the humane imperative, maintaining a strong quality of life is just good business. Niet alleen uitgevers krijgen de zwarte piet toegespeeld, maar ook de developers zelf, die zichzelf soms te graag willen bewijzen, waar de werknemers de dupe van zouden worden. De IGDA, wat staat voor International Game Developers Assocation, klaagt ook over bijvoorbeeld slecht management in de bedrijven en eenzijdige contracten.
De hele brief staat op de site van IGDA. Nadat dus een paar werknemers durfden te praten over de erbarmelijke omstandigheden in de bedrijven, lijken nu meer mensen de stap nemen.
Reacties op: Open klaagbrief van developers over werkomstandigheden
FireZtorm
denk dat slimmer is zo min mogelijk te zeggen over een game totdat je zeker weet dattie af is… en haalbaar is door je medewerkers… want dit soort dingen komt de kwaliteit uiteraard niet ten goede….
Wekko
Emperor Mordred
een goeie planning en organisatie van het werk is enorm belangrijk
ik heb als programmeur gewerkt bij een IT bedrijf, ik krijg soms een week aan een stuk geen opdrachten, terwijl ze wisten dat mijn stuff af was.
een paar weken later komen ze dan vragen om in't weekend te werken, dat is natuurlijk belachelijk
van mij krijgen die werknemers mijn volle steun
btw de film Office Space is een waargebeurd verhaal: al die dingen komen zeer regelmatig voor in de IT wereld
da Burp
Het hele verhaal omtrent de werkomstandigheden is inmiddels ook al een stukje over geschreven op CNN.
http://money.cnn.com/2004/11/15/commentary/game_over/column_gaming/index.htm
Lord Vampire
hippie
N3cro_Manc3r
noknok
Rets
nee daarom doen ze er ook wat aan!
Syfron
JeanVer
Maar goed, daar zit natuurlijk het grote geld en die verstrekken de grootste game-budgetten, dus als je kennelijk groot wil doen moet je bij hen wezen, maar ben je tegelijkertijd ook de lul qua werkstress, deadlines en salaris. EA is gewoon een geldmachine, als je daar niet tegen kan moet je lekker in Rusland of Polen gaan wonen met je collega-coders, daar kun je voor een appel en ei rondkomen met lage slarissen en in alle rust werken aan Stalker-achtige toestanden.
RefriedNoodle