Wie naar de lijsten met verkoopcijfers kijkt, ziet vaak dat niet de innovatieve en zeer goede games de kroon spannen, maar de mainstream games voor die door jan en alleman gespeeld kunnen worden hoog staan. Het is niet voor niets dat The Sims al 2 jaar lang de best verkochte game is, het spel is voor iedereen toegankelijk en heeft heel wat mensen van wie je het nooit verwacht had tot gamen aangezet.

Maar de goede verkoop van deze games doet de innovatie in de gamesindustrie geen goed. Ontwikkelaars voelen zich steeds minder aangetrokken tot het creëren van een spel met een gloednieuw concept. Liever speelt men op zeker en wordt er een zoveelste uitbreiding voor bijvoorbeeld The Sims gemaakt. Ook GameSpy heeft deze verandering opgemerkt en schreef er een vrij jolig artikel over.

In het artikel komt de website steeds met een origineel concept op de proppen wat niet zou verkopen, om vervolgens een mainstream versie van de game te geven die wél goed zou verkopen. De meeste voorbeelden zijn wat aan de flauwe kant, maar geven wel goed het punt van de schrijver weer: het op zeker spelen van developers verpest innovatie in de gamesindustrie.