Wat doe je wanneer je als beginnende ontwikkelaar met beperkte mankracht, een game moet ontwikkelen? Dan ga je natuurlijk meteen de strjid aan met de groten der aarde! Met Half-Life 2, Doom 3, Deus Ex en Far Cry. Althans, dat is wel het plan van Fy Software, een jonge ontwikkelaar met een handjevol medewerkers.

Men waagt zich met de debuuttitel Vatan meteen in het first person shooter genre, waarin de concurrentie bikkelhard is, en durft glashard te beweren dat ze IMMERSIVE AND EXCITING GAMEPLAY aan boord hebben, gecombineerd met een REALISTIC PHYSICS ENGINE. Natuurlijk is de grafische engine ook erg in orde, en in staat tot het 'mixing huge outdoor landscapes with detailed indoor scenarios!' Helaas tonen onderstaande screenshots op dit laatste punt, het tegendeel al aan.

Vatan combineert FPS elementen met die uit een RPG en laat je een groot aantal locaties bezoeken, van tropische planeten tot dorre woestijnvlakten en van ruimtebasissen tot grote metropolen. De officiële website biedt alvast de eerste screenshots, die zelfs in 1998 waarschijnlijk niet op veel bekijks hadden kunnen rekenen.