De Hammer Editor, de software waarmee tegenwoordig werelden worden gemaakt in de Source Engine, is vrijwel onveranderd gebleven sinds deze in 1998 werd vrijgegeven met de eerste Half-Life. Volgens Newell is het een prioriteit voor Valve om de zogenaamde software development kit voor de Source Engine gebruiksvriendelijker te maken.

"We steken enorm veel tijd in nieuwe tools. De tools die we momenteel hebben zijn… erg pijnlijk. Vandaar dat we waarschijnlijk de meeste tijd steken in het ontwikkelen van nieuwe middelen, meer dan in andere projecten. En wanneer we die kunnen versturen, dan wordt voor iedereen het leven ietsje makkelijker", vertelt Newell. "Het is gewoon op het moment te moeilijk om iets te ontwikkelen, voor ons maar ook voor andere ontwikkelaars. Dat proces gaan we aanzienlijk makkelijker en eenvoudiger maken."

Source

De Source Engine is een 3D game-engine ontwikkeld door Valve. In oktober 2004 debuteerde de engine met Counter-Strike: Source en kort daarna Half-Life 2. Ook Valves Team Fortress 2, Left 4 Dead en Portal draaien op deze engine. Een aantal games van andere ontwikkelaars die werken met de engine zijn The Ship, Bloody Good Time en Dark Messiah of Might & Magic.