Nieuws

Ontwikkelaar genaamd Very Positive' verbannen van Steam

Wegens het 'manipuleren van reviews'

Geschreven door Jacco Peek op
Game-ontwikkelaar Very Positive is verbannen van Steam wegens het 'manipuleren van reviews'. Dat meldt Vice

De ontwikkelaar is het oneens met de beschuldiging en contact op heeft genomen met Valve, zo laat Very Positive weten op Twitter. In een interview met Vice laat de studio echter weten dat het met opzet de naam koos om de verkopen van game Emoji Evolution te stimuleren.

"Ik wist dat reviews een gigantische impact hebben op de keuze van klanten", zegt de anonieme ontwikkelaar. "Ik zag dat de naam van de ontwikkelaar en uitgever heel dicht bij de reviews staat en dezelfde kleur heeft, dus ik besloot dat in m'n voordeel te gebruiken."

In een reactie op het bezwaar van Very Positive zegt Valve 'verdere informatie te kunnen bieden' over de ban.

Dit artikel delen:

Lees meer

Tarsier Studios is klaar met Little Nightmares-games na overname Embracer Group GDC 2021 bestaat uit verschillende digitale evenementen
10

Reacties op: Ontwikkelaar genaamd Very Positive' verbannen van Steam

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    WvA

    • 19 februari 2021 16:42
    Het is natuurlijk niet oke, maar ik vind het wel super slim.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 19 februari 2021 17:57
    tja, vind dat dan toch te ver gaan van Valve om te bannen, je moet je studio toch kunnen noemen zoals je dat zelf wilt (even 'slechte' woorden daargelaten).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 19 februari 2021 18:10
    Kinderachtig om zo je bedrijf te noemen. Volkomen terecht van Valve. Waarschijnlijk krijgen we nu allemaal nieuwe namen zoals Game of the Year etc.

    Btw als ik very positive zie kijk ik altijd nog naar reviews op youtube, en daar zijn ze waarschijnlijk niet very positieve.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 19 februari 2021 21:48
    Triest van Valve om een ontwikkelaar dan maar te bannen vanwege een naam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 20 februari 2021 10:45
    Het is niet duidelijk te lezen in het bericht dat ze geband zijn vanwege de naam.
    Maar goed, ik denk dat als de ontwikkelaar hier een zaak van maakt Valve ze zal moeten toelaten. Dit is duidelijk een iets te overenthousiaste beheerder geweest, nogal kinderachtig van Valve. Mag Very Negative dan wel?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 20 februari 2021 11:03
    @Ziminar Is dat zo? Volgens mij mag Valve zelf bepalen wie ze op hun eigen platform toelaten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 20 februari 2021 13:36
    @WvA Valve heeft regels opgesteld, Valve mag niet willekeurig partijen van hun platform afgooien. Zeker ook omdat Valve zelf games uitgeeft zou dat als oneerlijke concurrentie geïnterpreteerd kunnen worden.
    Als Very Positive naar de rechter stapt n die interpreteert de regels anders dan Valve moeten ze deze ontwikkelaar gewoon weer toelaten.
    Althans dat zou ik denken, wellicht heb ik het helemaal mis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 20 februari 2021 14:30
    @Ziminar Je wilt misschien dat dat waar is, maar je weet zelf denk ik ook wel dat Valve zelf mag weten wie het al dan niet toelaat. En oneerlijke concurrentie is het al helemaal niet, zeker niet met opties als Epic Games Store erbij.

    Neemt niet weg dat ik het een ludieke actie van de developer vind, en steam ook best in overleg had kunnen gaan zodat ze hun naam aan kunnen passen naar VPD ofzo

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 20 februari 2021 15:14
    Nee hoor, als de regels van Valve hierin niet sluitend zijn heeft die ontwikkelaar zeker wel een zaak. Die regels zijn om er iedereen gelijk te behandele, een leidraad voor de medewerkers van Valve deze regels te handhaven en voor de ontwikkelaars om te weten hoe ver ze kunnen gaan. Als er in de regels niets staat over de naam van de ontwikkelaar zelf m.b.t. het manipuleren van reviews dan kan Valve zich op geen bestaande regels beroepen. De ontwikkelaar kan in dat geval wel degelijk naar de rechter stappen.
    Een rechter kan in dat geval zelfs de regels die Valve heeft opgesteld als onwettig bestempelen en Valve sommeren de regels voor Steam aan te passen. Dat zal nu niet gebeuren, maar de ontwikkelaar kan makkelijk aantonen dat ze geen regels hebben gebroken. Ik snap het argument wel van Valve maar het is niet zo dat ze pertinent gelijk krijgen en alles mogen bepalen op hun platform.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 22 februari 2021 09:01
    @Ziminar Valve heeft inderdaad regels opgesteld en ik neem dan ook aan dat je niet hun voorwaardes hebt doorgelezen anders wist je dit wel; één van die regels is dat je reviews niet gemanipuleerd mogen worden op welke manier dan ook. Laat dat nu net zijn waarom ze gebanned zijn en ze hebben het zelf ook al toegegeven in een interview dus in een rechtszaak hebben ze geen poot om op te staan