Toen Monte Cristo in 2006 besloot dat men graag een PSP-versie wilde zien van de PC-game Silverfall, stond de ontwikkelaar voor een enorme klus. Een één op één overzetting van de PC naar de PSP was absoluut geen optie. "Eén texture van een personage in de PC-versie is net zo groot als het total geheugen dat we op de PSP tot onze beschikking hebben. Maar behalve technische beperkingen, waren er ook veel ontwerpuitdagingen".

Neem nu de besturing. De PC-versie werd met de muis gespeeld, maar voor de PSP-versie moest men uitwijken naar een directe besturing van het hoofdpersonage. Dit heeft direct ook gevolgen voor het camerasysteem. "De camera bevindt zich constant achter je personage, met twee verschillende posities. De eerste is een klassiek top-down aanzicht, vergelijkbaar met isometrische spellen, de tweede is meer een third-person aanzicht, zoals we van actiegames gewend zijn. Deze laatste geeft toevallig ook een veel beter idee van hoe je personage eruit ziet."

Het was lastig voor de makers om alle speerpunten van de PC-versie, zoals de uitgestrekte wereld, de metgezellen en de unieke grafische stijl, over te zetten naar de PSP. De metgezellen zijn bijvoorbeeld zelfs helemaal gesneuveld in de PSP-versie. "Er is besloten om de metgezellen weg te nemen en in plaats daarvan meer tegenstanders tegelijk op het scherm te tonen. Maar om het tactische gevoel dat de metgezellen met zich mee brachten te handhaven, is gekozen om zeer specifieke vaardigheden te hebben. De speler wordt hierdor gedwongen na te denken over de aanvallen die hij in het gevecht zal gebruiken."

Silverfall voor de PSP zal eind juli op de markt komen. In dit ontwikkelaarsdagboek geven de makers meer toelichting op de problemen die de overzetting van een high-end PC-titel naar de PSP met zich mee brengt. Hopelijk is het allemaal de moeite waard, want de PC-versie was niet heel geweldig.