Veel gamers hebben al gereageerd op de grootte van de console, maar in eerste instantie had Morisawa hem nog groter getekend. "Ik wist eerst niet wat ik moest verwachten. Ik wist dat hij groter moest worden, omdat er veel kracht in zit", vertelt hij. "Toen ik begon met tekenen, was hij nog groter, ook al wist ik niet wat de technici ermee gingen doen. Het is best grappig, ze vertelden me dat hij te groot was. Dus ik heb hem iets kleiner moeten maken dan de eerste tekening."
Op sociale media worden er vaak grappen gemaakt over het uiterlijk van de PlayStation 5, waarbij hij vaak met andere objecten wordt vergeleken, zoals WiFi-routers. "Dat vind ik een goed iets", zegt de ontwerper. "Wanneer je iets ontwerpt, wil je dat het comfortabel aanvoelt. Soms lijkt het op een plant, een dier of een voorwerp. Ik denk dat dat comfortabeler is dan iets dat raar is, of iets dat je nog nooit hebt gezien. Daar zit een balans. Ik vind het wel grappig, ik ben niet beledigd. Ik vind het leuk, waar mensen mee spelen. Ik vind het niet iets slechts, het is goede energie."
Morisawa vertelt ook over de inspiratie achter zijn ontwerp. "Ik bedacht de term 'vijf dimensies'. Als je nadenkt over de ervaring die je ermee hebt, leef je in een soort parallelle wereld waar je rondspringt door tijd en ruimte. Dit is de PlayStation 5, dus vijf dimensies past daar goed bij."
Reacties op: Ontwerp PlayStation 5 was eerst nog groter
fonsrutte
Ik vraag me af of de grootte van de PS5 ook te maken heeft met de issues die de PS4 had met de ventilatoren
hu9o
Leuk dat je mee leest, pik 🤗
denver
Sorry hoor, maar dit klinkt toch echt ontzettend amateuristisch. Denk je dat ze bij Microsoft eerst een kast hebben ontworpen en 'm daarna pas aan de technici hebben gegeven? Geloof maar dat daar over elke kubieke centimeter is nagedacht. Bizar…
Rexus
Je ziet bij de PS5 dat het ontwerp niet 100% functioneel is, zoals de witte kappen doorsteken aan de bovenkant bijvoorbeeld.
Uiteindelijk moet er een platte PCB, een power brick, en een flink koelblok in passen, de uitvoeringsvorm heeft daarbij niet veel invloed op de prestaties.
denver
Rexus
Hoe zie jij dan voor je dat zij een console ontwikellen? dat ze eerst intern alles ontwerpen en daarna toevallig deze behuizing er omheen hebben kunnen plaatsen?
denver
Ja, natuurlijk! Ik weet niet eens of dit een serieuze vraag is.
“The design process at Xbox has always been deeply rooted in the collaboration between the engineering and design teams. To deliver the most efficient and compact form factors, the teams spent months prototyping and simulating different architectures,” said Kujawski.
Bron: https://news.xbox.com/en-us/2020/09/23/designing-the-next-generation-of-consoles-xbox-series-x-and-xbox-series-s/
HunterSeeker
Dit is toch toepasselijk op letterlijk elke console? Vind het maar een vreemd interview.
Robert-Frans
LordLuc
Robert-Frans
chrisfluit