Buiten de cirkel, om even in de woorden van Universiteit van Utrecht-onderzoekster Copier te blijven praten, van de gamesindustrie wordt door veel mensen het spelen van online games als 'slecht' voor de jeugd gezien. Een nieuw, etnografisch onderzoek geeft echter aan dat het spelen in online werelden nog helemaal zo slecht nog niet is voor de jongeren.

Onderzoekers Simon Bradford en Nic Crowe van de Brunel University's School of Sport and Education volgend drie jaar lang jongeren tussen de 13 en 16 jaar oud in de populaire game Runescape. Volgende onderzoekers geven dit soort online werelden jongeren juist een platform om te 'experimenteren' met verschillende identiteiten, alsmede kennis te maken met verschillende culturen, sekse verschilllen en vaardigheden.

Ook kunnen de werelden als vervanging dienen voor in het echt gemiste ervaringen, zoals een vakantie. De onderzoekers maakten mee dat jongeren op een bepaalde plek in de game afspraken om als nog hun vakantiegevoel op te wekken. Tevens zochten ze samen bars en clubs op om zich online op feesten te wanen.