Oddworld Inhabitants, de ontwikkelaar achter de vier succesvolle Oddworld spellen, gooit de handoek in de ring. Lorne Lanning, de directeur van het bedrijf, besloot om het zestig man sterke ontwikkelteam in San Luis Obispo, Californië, te ontslaan en te verkassen naar de Bay Area. Daar werkt hetgeen er nog over is van Oddworld aan het maken van concepten voor flims, televisieprogramma's en mogelijk ook nog voor games. Dit betekent ook dat de ontwikkeling van de opvolger van Oddworld Stranger's Wrath, genaamd Oddworld: Fangus, afgebroken zal worden. Het is nog wel mogelijk dat eventuele gameprojecten aan een andere studio uitbesteed zullen worden.De reden voor deze beslissing is dat hij geen toekomst meer ziet in het voortbestaan van zijn bedrijf in de huidige gamesindustrie. Hierbij haalt hij onder andere aan dat de manier waarop uitgevers zorg dragen voor de financiering van games er de oorzaak van zijn dat er steeds minder ruimte is voor innovatie en creativiteit. Een specifiek voorbeeld is volgens hem de manier waarop EA zich heeft gedragen toen Oddworld Stranger's Wrath uitgegeven werd. Doordat EA er niet zorg voor kon dragen dat de game van de Xbox geport werd naar de PS2, wilde de uitgever geen reclame maken voor het spel. Iets wat de verkoop van het door de pers goed ontvangen spel niet goed heeft gedaan. Lorne vind dat een uitgever op deze wijze gewoonweg teveel invloed heeft op de wijze waarop een game gemaakt wordt.

Oddworld's eerste spel, Abe's Oddysee: een van de beste games ooit gemaakt!

Het komt er dus op neer dat Lorne gewoonweg geen toekomst meer ziet in het maken van games in de industrie zoals deze nu werkt. In plaats van zijn bedrijf of IP (intellectueel eigendom) te verkopen aan een uitgever, heeft hij de eer aan zichzelf gehouden er gewoon de stekker eruit getrokken. Zijn bedrijf zal nu verder gaan met het maken van projecten op basis van computer animated graphics. Met de huidige Oddworld Stranger's Wrath denkt hij tegen een fractie van de prijs van huidige CG films de kwaliteit van de grote productie maatschappijen te kunnen gaan evenaren. Op de vraag of er ooit een Oddworld film gaat komen geeft hij geen ontkennend antwoord. Dus wie weet wat voor moois we nog uit zijn handen kunnen verwachten.

Lees het hele interview met Lorne Lanning over deze jammerlijke beslissing voor de gamesindustrie, bij The Hollywood Reporter. Tsja, als we met z'n allen leuk elk jaar een FIFA'tje of een Need for Speed: Underground op de kop tikken, dan heb je het ook een beetje aan jezelf te danken.