Roy Taylor, vice-president van Nvidia, is van mening dat graphics in computer- en videogames de sleutel zijn tot het opwekken van emoties bij de spelers. En iedereen die zegt dat “graphics er niet toe doen,” kan rekenen op felle kritiek uit de richting van de 3D graphics firma.

“Zeggen dat graphics niet belangrijk zijn voor games, is onzin,” zegt Taylor, “dat is net zoiets als zeggen dat het niet uitmaakt wat voor kwaliteit je tv-scherm is. Probeer dan maar eens een serie als 24 op een zeven inch zwart-wit televisie te kijken.”

Wat hij het belangrijkste vindt is dat graphics in de toekomst voor steeds meer emotie in games gaan zorgen om de spelers zodoende net zo emotioneel betrokken te maken als bij film het geval kan zijn. Hij voegt eraan toe dat dit bereikt kan worden door verbeterde gezichtsuitdrukkingen en animaties van personages en vijanden.

Taylor is wel van mening dat ontwikkelaars op moeten passen de gameplay niet ondergeschikt te maken aan de graphics. “Het is een goed punt om te zeggen dat graphics soms worden toegepast zonder dat er even goed over de gameplay van een spel wordt nagedacht. De graphics kunnen altijd beter, maar het is een goede zaak om gameplay en graphics even zwaar te laten wegen.”