“Ik heb Smash Bros. juist als antwoord gemaakt tegenover het vechtgenre wat de laatste jaren steeds meer harcore werd. Maar waarom heb ik de game dan op getrainde spelers gericht?”, vraagt Masahiro Sakurai zich af. “Daarom probeerde ik de balans met de opvolger Brawl terug te brengen door meer vrolijkheid in de game te stoppen”, zegt Sakurai over de opvolger uit 2008 die op de Wii is uitgekomen.

Te moeilijk

“Als we nog een kans krijgen om nog een Super Smash Bros.-game te maken, dan betwijfel ik of we de game weer gaan richten op hardcore spelers. De gamers die zonder problemen Super Smash Bros. Melee hebben gespeeld zullen moeite hebben met dit standpunt, maar Melee was gewoon te moeilijk. Als we een nieuwe generatie gamers willen aanspreken, dan moeten we de game simpel en toegankelijk maken zodat iedereen het kan spelen”, besluit Sakurai.

De Super Smash Bros.-reeks draait om gevechten tussen bekende Nintendo-personages. Zo kan Mario een potje knokken met Link. De game maakte zijn debuut in 1999 op de Nintendo 64 en werd vervolgd met Super Smash Bros. Melee op de GameCube. Super Smash Bros. Brawl is de laatste in de serie en kwam in 2008 uit op de Wii.