De afgelopen week werden we door het blad Xbox World 360 zoet gehouden voor de remake van GoldenEye op de Xbox Live Arcade. Helaas kwam voor het verschijnen van het blad al naar buiten dat we het spel waarschijnlijk nooit zouden kunnen spelen. De reden dat de remake niet meer uit zou komen werd niet verteld, maar nu is ook dit naar buiten gekomen. En de schuldige is niemand minder dan Nintendo baas Satoru Iwata.

In verband met rechten zat het hele spel een beetje moeilijk in elkaar. Rare, de ontwikkelaar van het originele GoldenEye, is nu onderdeel van Microsoft en zou de ontwikkeling weer voor zijn rekening nemen. Omdat de James Bond rechten bij Activision liggen zouden zij het spel uitbrengen. Alles was geregeld en Nintendo, dat het spel oorspronkelijk bezat, kon niets anders dan toekijken.

Zelfs Reggie Fils-Aime, de baas van Nintendo Amerika, stond achter het idee van een remake, onder andere omdat hij wist dat de gamers het spel graag zouden zien en anderzijds omdat Rare belooft had de titel ook voor de Wii uit te brengen en daarnaast al hun games naar de Virtual Console te brengen. Kortom ook Nintendo hoefde niet te klagen.

Alle partijen waren het dus eens, totdat Iwata zich er mee ging bemoeien. Iwata besloot dat de titel nooit en te nimmer op een ander platform dan dat van Nintendo zou mogen verschijnen. Uiteraard lagen de rechten van zowel de code als de licentie bij iemand anders en dus kon Iwata nog geen deuk in een pak boter slaan. Activision werd echter bang dat het verschijnen van GoldenEye 360 hun relatie met Nintendo op het spel zou zetten, waardoor ze uit het project stapten en het spel nooit het daglicht zou zien.

Update: Overigens heeft Microsoft ontkent dat ze het blad ook maar iets hebben laten zien van GoldenEye. Daarom kunnen we helaas niet uitsluiten dat de bron van Xbox World niet helemaal correct is. Toch konden we dit nieuws niet aan jullie voorbij laten gaan, maar wees hiervan op de hoogte voordat je Nintendo producten gaat boycotten.