"Met Wii U hebben we bewust gekozen om de prijs onder de productiekosten te houden, dus we zijn niet van plan om de console af te prijzen. Ik wil dit punt heel duidelijk maken", aldus Iwata tegen investeerders. Nintendo maakt al verlies op elke Wii U die verkocht wordt en rekent op de verkoop van games om winst te maken.

Gisteren maakte Nintendo bekend dat er ongeveer 3 miljoen exemplaren van de Wii U zijn verkocht voor 31 december 2012. Het bedrijf heeft daarom de verkoopverwachtingen voor de console tot 31 maart 2013 bijgesteld van 5,5 miljoen naar 4 miljoen.

Communicatieprobleem

Volgens Iwata was er tijdens de lancering wel genoeg vraag naar de Wii U. "We hebben echter niet genoeg enthousiasme in de samenleving weten te creëeren en daarom is het ons niet gelukt om dit momentum vast te houden in het nieuwe jaar." Iwata denkt dat het concept achter de Wii U duidelijk gecommuniceerd is naar mensen die de console op de dag van lancering wilde halen, maar dat andere consumenten nog niet goed genoeg op de hoogte zijn. "Het is duidelijk dat we nog niet goed genoeg de waarde van ons product hebben gecommuniceerd. Dat gaan we eerst proberen."

Daarnaast is het volgens Iwata van belang om meer kwalitatief hoogstaande games te produceren. "Vanwege enkele uitgestelde games, konden we niet een constante stroom aan software naar de Wii U brengen aan het begin van dit jaar." Iwata gelooft dat bij het uitgeven van meer games, consumenten de waarde en aantrekkingskracht van de Wii U beter inzien.