Uitgever Take 2 kwam vandaag met nieuwe informatie en screenshots van de aankomende turn-based strategy game Civilization IV. Eén van de grote vernieuwingen voor dit vierde deel is, naast de driedimensionale graphics, de modtools waardoor iedereen met groot gemak z'n eigen aanpassingen voor de game door kan voeren en aan anderen beschikbaar kan stellen via de community. Deze zijn opgedeeld in drie niveau's.

Op het eerste niveau ligt de World Builder waarmee je met groot gemak je eigen maps kunt creëeren.Zelfs gedurende het spelen is deze tool aan te roepen en kunnen er dingen aangepast worden. Op het tweede niveau heeft de gamer de mogelijkheid om met Python en XML te werken. Met XML zijn integrale aspecten van de game aan te passen zoals spelregels en het toevoegen van nieuwe content. Je kunt hier zelfs de soundtrack van de game mee aanpassen.

Met de Python script-taal heb je de mogelijkheid om de game tot op de interface naar eigen smaak te veranderen. Ook zijn alle scripts in de game hiermee aan te passen. Als klap op de vuurpijl zal ontwikkelaar Firaxis volgend jaar de SDK van het spel vrijgeven waardoor iedereen tot op een zeer diep niveau de game kan wijzigen.

Het tweede nieuwtje gaat over de mogelijkheid om je overheid in de game helemaal naar eigen smaak aan te passen en in te richten. Met dit zogenaamde Civics systeem heb je vijfentwingtig opties tot je beschikking die verdeeld zijn over vijf categorieën (overheid, wetten, werk, economie en geloof). Aanvankelijk heb je maar een beperkt aantal opties tot je beschikking, maar gedurende de evolutie en het doen van research zullen hogere niveau's beschikbaar komen. Hoe je deze opties kiest heeft een belangrijk effect op je civilisatie. Bovendien heeft elke optie een bepaalde 'upkeep' nodig waardoor je niet altijd simpelweg voor de hoogste niveau's kunt gaan. Je zult echt consessies moeten maken.