"Ik weet niet of ontwikkelaars al klaar zijn om te starten met een nieuwe generatie van hardware, maar precies weten wanneer dat omslagpunt plaats zal vinden is zeker uitdagend als je een toekomstige titel aan het uitwerken bent. Ons volgende project [na Halo: Reach] moet gepland en ontworpen worden om mogelijk meerdere hardwaregeneraties te omspannen, gelet op het feit dat we werken aan een verhaal en game-ervaringen die decennium mee kunnen gaan", zei Jarrard.

Halo: Reach

Jarrard verklaarde eerder tegenover de website Jolt dat Halo: Reach het maximale uit de Xbox 360 haalde. Toch zegt hij tegenover CVG dat er in de toekomst nog steeds betere Xbox 360-games uit gaan komen. "De puur technische limieten mogen dan bijna bereikt zijn, dat wil niet zeggen dat er geen geweldige, innovatieve game-ervaringen meer onderweg zijn voor deze generatie van spelcomputers. Technologie en processorkracht zullen altijd slechts een deel van de formule zijn om een leuke en langdurig interessante titel te maken."

Activision

Bungie sloot in april met Activision een overeenkomst voor een periode van tien jaar om "de volgende grote actieserie" op de markt te brengen voor meerdere platformen. Halo: Reach is het laatste Halo-spel van Bungie. 343 Industries, de interne Halo-studio van Microsoft, houdt zich nu bezig met toekomstige Halo-games.