Square-Enix heeft er de laatste tijd een handje aan: het uitgeven van remakes van delen uit populaire serie's, die vaak meer dan een decennium oud zijn, op de handhelds van Nintendo. Of dit een negative ontwikkeling is, valt echter te betwijfelen. De spellen die opnieuw worden uitgebracht, staan bij veel liefhebbers namelijk te boek als rasechte klassiekers. Zo ook Final Fantasy IV, die onlangs ook al overgezet werd naar de Gameboy Advance.

Het Japanse tijdschrift Famitsu nam de RPG grondig onder handen, en beschreef een aantal facetten uit het spel die verschillen ten opzichte van het origineel. De meest opvallende wijziging is natuurlijk het technische gedeelte. Final Fantasy IV kent geen sprites meer, maar zal volledig driedimensionaal zijn. Square-Enix heeft daarnaast een overvloed aan geanimeerde scenes toegevoegd. Ook de standpunten van de camera's tijdens de eindgevechten zijn grotendeels veranderd, wat zal zorgen voor een nog intensere ervaring.

Daarnaast komen er een aantal kleine functie's bij, waarvan de minigames het belangrijkste zijn. Tenslotte is er ook nog een beetje gesleuteld aan de gameplay. Zo wordt er een automatisch vechtsysteem geïntroduceerd om het spel te vereenvoudigen voor nieuwkomers in de serie en kun je met behulp van het Decant Ability System de verworven krachten van de karakters die je team hebben verlaten, behouden.