Nieuwe Candy Crush-game stuwt prestaties spelletjesmaker King | Gamer.nl

Nieuwe Candy Crush-game stuwt prestaties spelletjesmaker King | Gamer.nl

PC PREVIEW - Gamers wennen als geen ander aan nieuwe ontwikkelingen. Een coversysteem is nog niet ge&#239ntroduceerd, of wij verwachten dat alle soortgelijke games minimaal een coversysteem hebben. Hoe raar was het dan ook dat De Sims 4 lanceerde zonder de mogelijkheid om beroepen daadwerkelijk uit te oefenen? De Sims 3 had dit immers ge&#239ntroduceerd met de Ambities-uitbreiding. Het vierde deel gaat dat eindelijk rechttrekken met een eigen beroepenuitbreiding. Wij mochten keihard aan het werk met De Sims 4: Aan het Werk!

De winst en omzet daalden in het laatste kwartaal van 2014 wel in vergelijking met een jaar geleden, maar het bedrijf presteerde veel beter dan analisten verwacht hadden. De winst kwam uit op 140,6 miljoen dollar in vergelijking met 159,2 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2013. De omzet daalde in een jaar tijd van 601,7 miljoen dollar naar 545,6 miljoen dollar.

Deze winst en omzet pakken hoger uit dan verwacht dankzij de populariteit van de nieuwe Candy Crush-game Soda Saga. De opvolger van het populaire spel Candy Crush, waarmee King groot werd, kwam in 20 oktober uit. Exacte downloadcijfers maakt King niet bekend, maar ceo Riccardo Zacconi stelt dat het succes van Soda Saga de verwachtingen overtroffen heeft.

Bovendien trekken de games van King gezamenlijk meer maandelijkse en dagelijkse gebruikers. In het vierde kwartaal van speelden 149 miljoen dagelijkse spelletjes van King. Een jaar geleden waren dat er 124. Maandelijks zijn er 533 mensen actief in de games van het bedrijf in vergelijking met 408 miljoen een jaar geleden.

Betalende gebruikers

Opvallend is dat veel minder mensen betalen om de games te spelen. Vaak zijn de spelletjes gratis verkrijgbaar, maar kunnen via in-app-aankopen extra krachten worden gekocht of kan een gebruiker betalen om sneller door te kunnen naar volgende levels.

In het vierde kwartaal van 2014 betaalden 8,3 miljoen mensen binnen de games van King. Een jaar geleden lag dat aantal met 12,2 miljoen nog 32 procent hoger. Per gebruiker wordt er wel meer verdiend: gemiddeld gaf een betalende speler per maand 23,42 dollar uit, 35 procent meer dan eind 2013.

Beurskoers

King ging eind maart naar de beurs en kreeg daar direct flinke klappen. Investeerders zijn bang dat Candy Crush een eenmalig succes zal zijn. Met Soda Saga hoopt King het tegendeel te bewijzen. Bovendien maakte het bedrijf bekend dat de niet-Candy Crush-games inmiddels goed zijn voor 55 procent van de omzet, een jaar geleden was dat nog 49 procent.

Dankzij dat gunstige percentage, de beter dan verwachte financiële prestaties en het succes van Soda Saga klom de beurskoers van King na bekendmaking van de kwartaalcijfers al met zo'n 20 procent.

Door NUtech.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou