Terwijl de gamesindustrie in Japan en Amerika als serieuze en volwassen business wordt gezien, wil het hier in Europa, en met name in Nederland niet echt lukken met de bedrijvigheid en ontwikkeling op gebied van videogames. Volgens het kleine groepje aanwezige Nederlandse game ontwikkelaars heeft dat vooral te maken met het gebrek aan ondersteuning vanuit de overheid. De komst van de Nederlandse Gamedagen, een initiatief van de gemeente Utrecht en het bedrijf Sandfire, is misschien een eerste Nederlands lichtpuntje voor deze wereldwijd snel groeiende business.

De Nederlandse Gamedagen: gaming op een hoger level

De Nederlandse Gamedagen (NLGD) is een meerdaags evenement dat het creatieve en hippe karakter van Utrecht toont. Daarnaast heeft NLGD als doel game industrie als bedrijfstak in Utrecht te ontwikkelen. Deze bedrijfstak biedt economisch kansen voor de kennisintensieve en creatieve regio Utrecht. Door ondernemers, studenten en onderzoekers op het vlak van gameontwikkeling samen te brengen, zet NLGD gaming op een hoger level.

Hoofdactiviteiten

De Nederlandse Gamedagen is opgebouwd rondom de drie pijlers gaming en bedrijvigheid, gamingonderwijs en -onderzoek en gaming en de samenleving.

De volgende evenementen worden in het kader van De Nederlandse Gamedagen georganiseerd.

1. UPGEAR Expert Symposium over toekomst van de game-industrie in NL

In het kader van de Nederlandse Gamedagen (www.NLGD.nl) organiseert UPGEAR tijdens de Gamexpo op vrijdag 25 en zaterdag 26 november een Expert Symposium over de toekomst van de game-industrie in Nederland. Dit symposium is speciaal bedoeld voor beleidsmakers, beslissers, ondernemers en onderzoekers uit de Nederlandse creatieve/game industrie. Tijdens dit symposium wordt UPGEAR officieel gelanceerd door drie bestuursleden van de participerende instellingen; Hogeschool van Utrecht, de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en de Universiteit Utrecht.

2. UPGEAR vertegenwoordigt alle Utrechtse gameopleidingen op Gamexpo

Upgear zal tijdens de Gamexpo alle gameopleidingen binnen regio Utrecht vertegenwoordigen.

3. Het Utrecht Agency Event over games, creativiteit en bedrijvigheid

Op 29 november vanaf 17:30 in De Storm op de mariaplaats staat dit event geheel in het teken van de nieuwste interactieve games en bedrijvigheid op het gebied van game ontwikkeling. Tijdens dit event ontmoeten Utrechtse ondernemers en professionals uit de Gamewereld en creatieve sector elkaar. In een ongedwongen sfeer worden ideeën uitgewisseld en gaan bureaus strijden om de prijs voor het beste interactieve gamebureau.

4. De Nederlandse lancering van de Xbox 360

Het publieksevenement van 2005 vindt plaats in Utrecht. En daar zijn we trots op. Dit evenement levert de Nederlandse Gamedagen en Utrecht veel aandacht op. Van de naar informatie snakkende pers t/m de ongeduldige gamers.

5. Xbox 360 party in Club Monza met DJ Roog

Creatief en hip Utrecht.......

Utrecht

De regio Utrecht kent de hoogste concentratie gameopleidingen en is de meest creatieve regio van Nederland. Utrecht toont voor het eerst aan de rest van de wereld dat zij gaming als bedrijfstak en als onderzoeksveld op een hoger level wil brengen. De daartoe ingestelde Taskforce Innovatie Regio Utrecht (TFI) wil de 'innovatiekracht' van de provincie Utrecht versterken onder andere door het stimuleren van creatieve bedrijvigheid.

Wie

De Nederlandse Gamedagen zijn een initiatief van Sandfire b.v. in samenwerking met Taskforce Innovatie Regio Utrecht, Gemeente Utrecht en Utrecht Toerisme en Recreatie. De Nederlandse Gamedagen worden mede mogelijk gemaakt door Casema, Microsoft Nederland en Flashlight.

Wanneer

De Nederlandse Gamedagen vinden plaats van 25 november 2005 tot en met 4 december 2005.

De Nederlandse Gamedagen worden in 2005 voor het eerst georganiseerd. De komende jaren zullen De Nederlandse Gamedagen een toonaangevende rol gaan innemen in de creatieve industrie en een prominente plek gaan krijgen in de Utrechtse evenementen kalender.