'Nederlandse game-industrie groeit, werkgelegenheid niet' | Gamer.nl

'Nederlandse game-industrie groeit, werkgelegenheid niet' | Gamer.nl

De Nederlandse game-industrie is in drie jaar tijd met 38 procent gegroeid van 330 naar 455 bedrijven. De werkgelegenheid in de sector en de opbrengsten nemen echter niet evenredig toe. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van vakblad Control, Dutch Game Garden en TNO.

In de Nederlandse game-industrie zijn 3130 mensen werkzaam, iets meer dan in 2012, maar de totale jaaromzet is met slecht 5- tot 15 miljoen euro gestegen. De totale omzet is in drie jaar tijd gestegen van tu en de 155 miljoen en 225 miljoen naar tu en de 160- en 240 miljoen euro. 

Volgens Christel van Grinsven, operations manager van het Utrechtse Dutch Game Garden, is er de afgelopen jaren hoog ingezet op het ontwikkelen en uitbreingen van games voor iPhone- en Android-toestellen. Hoewel dat het makkelijk maakte om een ontwikkelstudio op te zetten, is volgens Van Grinsven "de potentie niet verzilverd".

"Het aanbod aan games voor smartphones en tablets is enorm. Elke dag verschijnen er honderden nieuwe titels. Zie daar meer eens tu en op te vallen. Gamebouwers beginnen nu minder snel aan een eigen bedrijf."

Volgens Van Grinsven gaan mensen die zijn afgestudeerd tot ontwerper, programmeur of visual artist vaak aan de slag in de ict om toch aan werk te kunnen komen. 

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou