Het platform voor de informatiesamenleving, EPN, heeft samen met de Technische Universiteit Delft, de Universiteit Twente, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam het Platform Virtuele Werelden (PVW) opgericht. Met dit platform wil men kennis vergaren over de ontwikkeling en toepassing van virtuele werelden en driedimensionaal internet bevorderen. Ook ING, ABN Amro, Philips en IBM participeren in dit nieuwe initiatief.

Het PVW verwacht dat nieuwe 3D-toepassingen veel kunnen betekenen voor communicatie en bedrijfsvoering van ondernemingen. Met uitzondering van ING, ABN Amro, Randstad, Toyota en Talpa, die deelnemen aan Second Life zijn er nog maar weinig ondernemingen daadwerkelijk geïnteresseerd in 3D-toepassingen.

Uit onderzoek van het Eindhovense accountants- en adviesbureau BDO CampsObers onder 126 ondernemers blijkt dat slechts 56 procent van de ondernemers bekend is met Second Life. Negentig procent van de ondervraagde bedrijven heeft zelfs geen concrete plannen voor activiteiten in het internetspel. Slechts twee procent is van plan om een virtueel kantoor te openen.

Van de ondernemers die bekend zijn met Second Life geeft 68 procent aan de virtuele wereld als hype te zien. Slechts 17 procent ziet Second Life als belofte voor de toekomst. Opvallend is wel dat 34 procent van de ondernemers die Second Life kennen, aangeven dat de bewoners van de virtuele wereld behoefte hebben aan koopbare producten en diensten. Het meest genoemd door de ondernemers worden: amusement, entertainment, retailproducten en virtuele gadgets om het verblijf in Second Life meer kleur te geven. Uit Duits onderzoek blijkt dat de tienduizenden euro’s die bedrijven in Second Life steken, op dit moment meestal nauwelijks iets opleveren.

Desondanks gaat bedrijven door met experimenteren. Het Renault Formule 1-team heeft deze week aangekondigd dat het de 'unieke mogelijkheden van interactie met de fans door virtuele werelden' wil exploiteren in Second Life. De Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool in Eindhoven heeft al wel een eiland in Second Life met een totaal oppervlak van 65.536 vierkante meter gekocht. Fontys wil er een virtuele campus gaan bouwen waar studenten onderwijs volgen en aan projecten werken.

Het nieuwe platform van de Nederlandse universiteiten en het bedrijfsleven wil relevant (internationaal) nieuws verzamelen en ter beschikking stellen aan belangstellenden via publicaties en bijeenkomsten. Daarnaast wordt onderzoek verricht naar de (demografische) ontwikkelingen in virtuele werelden. Wie zijn de ‘residents’ in Second Life? Wat leeft er onder hen? Wordt deze wereld snel gemeengoed? Welke toepassingen worden het meest gewaardeerd en welke nieuwe ontstaan? Vooral de gebieden economie, recht en welzijn krijgen aandacht.

Inmiddels heeft Linden Labs, de uitgever achter Second Life, laten weten dat spraak zal worden toegevoegd aan Second Life, zodat de virtuele wereld bijvoorbeeld ook voor vergaderingen kan worden gebruikt.