Arena Wars van het Duitse Ascaron, is qua opzet nog het best te vergelijken met Unreal Tournament. Het grootste verschil is echter dat je nu zelf alle spelers onder je hoede krijgt en ze in RTS stijl door de spelwereld kunt laten bewegen. Het doel is niet, zoals je gewend bent bij een RTS, het vernietigen van de basis van de tegenstander, maar eerder het stelen van een vlag of het voor een bepaalde tijd vasthouden van speciale punten op de map.

Een ander punt dat kenmerkend is voor Unreal Tournament zijn de power-ups, die de speler tijdelijk extra mogelijkheden geven. Ook deze power-ups zijn in Arena Wars aanwezig en stellen je eenheden onder andere in staat tijdelijke bescherming te genieten of te genezen. Wanneer een unit sneuvelt zal het geld wat deze gekost heeft trouwens meteen terug de kas in vliegen, waardoor je direct een nieuwe eenheid kan kopen, vergelijkbaar met het principe van respawning.

Ascaron en Take 2 hebben vandaag bekend gemaakt dat Arena Wars 'gold' gegaan is, wat inhoudt dat het spel klaar is om in duplicatie genomen te worden. Het spel zal op 16 juli in de Europese winkels verschijnen en zal vooral draaien om de online component, al is er ook een singleplayer mogelijkheid die je laat vechten tegen een computertegenstander. Meer screenshots en info vind je hier. We kunnen je alvast verklappen: het is een erg leuk, mooi en verzorgd spel. Dus hou deze titel rond z'n release zeker in de gaten!