Meer dan ooit maken de 'grote jongens' de dienst uit in de gameindustrie. De verkoopscharts worden met name gedomineerd door Electronic Arts en ook UbiSoft, Activision, Vivendi Universal Games, Take 2 Interactive en Atari zijn veelvuldig van de partij. De overige uitgevers hebben echer veelal moeite om hun games aan de man te brengen en zien hun omzet en winst met de dag kleiner worden.

Yahoo heeft een artikel waarin men onder andere ingaat op de moeilijke situatie waarin uitgevers als Acclaim, Interplay en BAM Entertainment zich bevinden. Zo heeft Acclaim onlangs haar Burnout franchise naar Electronic Arts zien gaan en heeft het eigenlijk geen spellen in haar line-up die een groot publiek lijken aan te gaan spreken. Interplay heeft alleen nog de Baldur's Gate: Dark Alliance franchise om van te profiteren en BAM heeft onlangs diep in haar buidel moeten tasten voor State of Emergency. Toch lijkt het er niet op dat dit het tij kan keren:"It's a vicious cycle," said Dan "Shoe" Hsu, editor-in-chief of leading games magazine Electronic Gaming Monthly. Small publishers, he said, have difficulty attracting attention for their games, which hurts sales, which leaves them with less money to promote their titles.

"Part of the problem there is these guys are trying to bring out games during the holiday season with the mind-set that holiday sales mean more sales no matter what," he said. De oorzaak van het probleem ligt onder andere bij de consument, maar ook enigszins bij de kwaliteit van de producten die deze uitgevers afleveren. Yahoo noemt vooral de mindere graphics als oorzaak van de slechtere verkoop, omdat dit het eerste criterium is waar de consument naar zou kijken bij de aanschaf van de game. Dit argument wordt door briljante reacties op sommige nieuwtjes eigenlijk alleen maar bevestigt, en dat is een jammere zaak. Wie weet komt er ooit een ommekeer in deze neerwaatse spiraal. Want anders zullen we de komende jaren alleen nog maar uitgekauwde franchises te verteren krijgen. Lees het volledige artikel hier.