In Modern Warfare 3 zal partychat mogelijk zijn in alle spelmodi, behalve in Search & Destroy. In de multiplayermodi van MW2 die draaien om het in teamverband behalen van een bepaald missiedoel, is partychat uitgeschakeld. Infinity Ward wilde er op deze manier voor zorgen dat een team meer zou samenwerken, doordat een heel team samen zou overleggen. Bovendien maakt partychat het mogelijk dat twee spelers onderling kunnen kletsen, terwijl ze in andere teams zitten. Zo kunnen ze waardevolle informatie uitwisselen en op deze manier valsspelen.

"Wanneer je een multiplayermodus ontwerpt, vooral die van Modern Warfare, spelen er dertig miljoen mensen. Ze zijn allemaal erg anders", legt Bowling uit tegenover MTV Multiplayer. "Je hebt menen als jij, die gewoon voor de lol spelen, en een leuke tijd willen hebben. Je hebt de hardcore competitieve jongens. Je hebt de casual spelers die misschien wel competitief zijn, maar niet zo goed. Het draait allemaal om het leveren van een platform dat jou in staat stelt om plezier te hebben, zonder dat de andere doelgroepen daar last van ondervinden."

Opties

De partychatopties voor de multiplayermodus van MW2 waren vooral geoptimaliseerd voor het meest hardcore publiek. Het derde deel blokkeert partychat aanzienlijk minder om een breder publiek tegemoet te komen. Bowling benadrukt dat spelers meer opties krijgen, om hun spelervaring te optimaliseren. "We zullen plekken hebben waar de competitieve jongens naartoe gaan, waar de voice-chatopties misschien wel beperkt zijn. En dan heb je de optie om diezelfde modus misschien te spelen zonder die beperkingen."