Een probleem met alle huidige MMO's is dat er teveel barrières zijn om te starten, volgens Barker. "[Mensen spelen de game niet] omdat hun vrienden eerder zijn begonnen met spelen, en misschien op een andere server zitten of zoiets. Als we die sociale blokkades kunnen verwijderen, denk ik dat het nog veel beter kan worden."

Facebook is een inspiratie voor Barker, die zelf zegt voortdurend te denken over de nieuwe allesomvattende MMO. " Het kan Facebook niet schelen hoe lang je lid bent. Dit soort dingen laten ons zien dat er veel mensen geïnteresseerd zijn in het onderdeel zijn van een internetgemeenschap, vooral met alle functionaliteiten op Facebook, zoals het spelen van casual games. Op een bepaald moment komt er iemand met een MMO die die doelgroep echt aanspreekt, en zal een miljard abonnees hebben."

Overschaduwen

Eind vorig jaar had World of Warcraft 11 miljoen betalende abonnees en dit aantal groeit. "Op een bepaald moment komt er een game die die aantallen zal overschaduwen", zegt Barker. Wat voor vorm die game precies zal krijgen weet Barker nog niet, maar het kan "iets heel anders zijn, iets waaraan we nog niet hebben gedacht."