Mark Kern, die tegenwoordig bij Firefall-ontwikkelaar Red 5 Studios werkt, meldt dat de moelijkheidsgraad in World of Warcraft geleidelijk naar beneden ging om mensen zo snel mogelijk bij de missies van de uitbreidingen te laten komen. "Tegenwoordig racet iedereen naar het hoogste level, en alles ervoor is niet boeiend. Waarom zou je uitrusting voor level 20 nodig hebben als je zo snel doorlevelt dat het toch weer zo overbodig is?"

Omdat missies zo snel doorgespeeld worden, gaat de kwaliteit van de missies volgens Mark Kern ook naar beneden. "De ontwikkelaars zijn niet gemotiveerd om uitgebreide missies of evenementen voor spelers te maken, omdat ze zo weer doorgespeeld zijn. Ze hebben geen andere keuze dan missies te maken waarin je tien ratten moet doden, zonder verhaal of diepgang. Spelers krijgen geen voldoening meer en vinden de missies ook minder boeiend."

Volgens Kern draait zijn game Firefall om de reis en niet om het einddoel. Missies moeten dynamischer zijn en leuk om te spelen. "We kwamen erachter dat het spel wat moeilijker maken en diepgang toevoegen ervoor zorgt dat de game leuker wordt. We hebben games misschien wel te gemakkelijk gemaakt en het is tijd dat we ze weer uitdagend én leuk maken." Firefall is op dit moment enkel in bèta te spelen door een founderspakket te kopen.