Tijdens de DICE Summit 2008 in Las Vegas gisteren sprak Mitch Lasky, voormalige Vice President van EA Mobile, over de huidige staat van de industrie. Volgens hem is er nagenoeg geen ruimte voor originaliteit in het ontwikkelen van games, vooral door de hoge budgetten.

"Het is de schuld van Sony en Microsoft dat er budgetten tot $30 miljoen voor een console game zijn. De enige originaliteit komt nog van kleine onafhankelijke bedrijven." Vervolgens zei Mitch dat wanneer een grotere ontwikkelaar zo'n klein bedrijf koopt om de innovativiteit die er aanwezig is, grote bedrijven alle goede werkenemers en de creatieve geest gebruiken om deze originele games aan een groter publiek te bieden.

Tijdens deze discussie liet Keith Boesky van Boesky & Company (en ex-president van Eidos Interactive) weten het hier niet mee eens te zijn. Volgens hem zorgt de aankoop van een onafhankelijk bedrijf door een groter bedrijf er juist voor dat alle creativiteit verdwijnt. Grote uitgevers willen hun cijfers binnen halen en zo blijven er talloze vervolgen uitkomen. Volgens Mitch Lasky is de consument dit ook beu. "De consument heeft zich al laten horen. Steeds meer vervolgen doen het slechter."

Uiteindelijk waren de heren het eens over het feit dat de hoge budgetten er voor zorgen dat kleine, innovatieve ontwikkelaars van de huidige consoles af zullen blijven. Lasky: "De console- en PC-wereld is afgesloten tenzij je met de duivel wil dansen."