De game bereikte dit bedrag dankzij ruim vijf miljoen verkochte exemplaren. In totaal is de game door bijna 25 miljoen mensen gedownload. Verder is er meer dan 760.000 euro aan merchandise voor de game verkocht, in de vorm van t-shirts en sokken. Minecraft is momenteel te koop voor twintig dollar; voordat de game officieel werd uitgebracht, was het spel voor een gereduceerde prijs aan te schaffen. 

Carl Manneh, chief executive bij ontwikkelaar Mojang, zegt dat Minecraft in eerste instantie populair was bij hardcore gamers van tussen de twintig en dertig jaar oud. De kracht van het spel is volgens hem de overeenkomst met Lego, waarvan deze zomer een Minecraft-variant wordt gelanceerd. "De kern is vergelijkbaar met Lego. De eenvoud van het plaatsen en verwijderen van blokken, en het kunnen doen van alles wat je fantasie je vertelt om te doen". Volgens Manneh is een neveneffect daarvan dat wanneer iemand iets bouwt, hij de drang voelt om dat aan anderen te laten zien.

Minecraft-TV 

Manneh vertelt dat Mojang al is benaderd door een aantal bekende Hollywood producenten om televisieshows te maken. "Misschien gaan we dat doen. Het is lastig als je hier geen ervaring in hebt en iemand komt met deze ideeën". Volgens Manneh is Mojang vooral druk met het focussen op de ontwikkeling van de game en het groei van het bedrijf. "Maar als er een goed idee voorbij komt van iemand waar wij mee willen werken, dan zouden we zeggen: waarom niet?"