Euclideon liet aan de hand van een video zien hoe polygonen niet meer nodig zouden zijn om een spelwereld op te bouwen. In plaats daarvan kan er gebruik gemaakt worden van zogeheten point cloud data. Het bedrijf omschrijft deze puntjes als atomen, die ervoor zorgen dat objecten als bomen er ook echt rond uit kunnen zien, in plaats van rechthoekig omdat zij nog altijd uit polygonen bestaan.

Persson roemt de technologie, maar is van mening dat Euclideon de video enkel gemaakt heeft om investeerders aan te trekken. Het zou daarom de nadelen bewust hebben achterhouden, om te doen lijken dat het een revolutionaire nieuwe stap is in gameontwikkeling. De Minecraft-maker stelt ten eerste dat de technologie al eens eerder is bedacht en uitgewerkt, en ten tweede dat het helemaal niet zo fantastisch is.

Zo zou de techniek zich prima lenen voor landschappen vol zich herhalende structuren, maar minder geschikt zijn voor een gevarieerde omgeving. Ook meent hij dat het onmogelijk is om al deze point clouds te animeren, zonder daarvoor enorm veel data te moeten gebruiken. Persson sluit af met een waarschuwing, dat mensen niet enthousiast moeten worden van Euclideon, enkel van de techniek. Het bedrijf bestaat volgens hem uit gladde verkooplui.

Reactie Euclideon

Inmiddels heeft Euclideon weer gereageerd op de aantijgingen van Persson. De CEO van het bedrijf, Bruce Dell, zegt dat het geen oplichting is. Hij verweert zichzelf door te melden dat de Australische overheid al twee miljoen in het project heeft geïnvesteerd, en dat hij dus ook zijn regering opgelicht zou moeten hebben. Volgens Dell is het grote probleem van Persson (en andere critici) dat zij oordelen over een technologie die nog niet af is. Hij vergelijkt zijn bedrijf met een moeder die koekjes aan het bakken is. Iedereen die in de buurt is ruikt de koekjes en kan vanaf dat moment alleen maar vragen wanneer ze klaar zijn. Maar dat duurt nog even, aldus Dell.