Het originele Ground Control, van het Zweedse Massive Entertainment, behoorde tot de eerste lading van degelijke 3D RTS games en was daarnaast ook een van de weinige RTS games in die tijd welke het lef had het basebuilding principe overboord te gooien. Met succes, want Ground Control wist een heel andere groep RTS games aan te spreken en werd een redelijke hit. Het heeft even geduurd voor er sprake was van een opvolger, maar begin volgend jaar komt Ground Control 2: Operation Exodus op de markt.

Het spel biedt naast de vanzelfsprekende grafische verbeteringen ook een aantal gameplay innovaties welke de frustraties uit de voorgaande delen zouden moeten verhelpen. Zo moest je bij Ground Control vaak veel tactieken uitproberen om te kijken welke de beste was, in plaats van tactisch op de situaties reageren. Hier heeft men verandering in aangebracht:This issue has been fixed in Ground Control 2, and the strategic process of choosing the right army has been enhanced with acquisition points. You earn acquisition points as you seize key locations and accomplish mission goals. You can use these acquisition points to requisition specific units, which are delivered via dropship. Interestingly, you can also choose to use the points to upgrade your dropship into a valuable air unit, instead. So instead of just being a spawning mechanism for new units, the dropship is now a fully controllable unit that you can use to scout locations on the map or to provide heavy air support. However, if your dropship is shot down, you risk losing your ability to commission reinforcements later on. Operation Exodus verschijnt in het tweede kwartaal van 2004 en bij GameSpot kan je alvast wat lezen over het spel en een tweehonderdtal screenshots bewonderen.