Op Eurogamer is een uitgebreid interview verschenen met J Allard over XNA. Bij de eerste aankondiging op de GDC waren veel mensen teleurgesteld over XNA, men had liever nieuws gehad over de Xbox 2. Uit het interview blijkt echter dat Microsoft grootse plannen heeft met XNA, met als uiteindelijk doel de standaard te worden in gameontwikkeling op alle platformen.

XNA is ontwikkeld met een andere visie op de consolemarkt. Microsoft vindt de 5-jarige cycle in de markt niet meer bij deze tijd passen. Het grootste probleem is het gebrek aan keus voor de consument, en het hoge technische karakter. Mensen die games spelen zijn volgens Microsoft niet geïnteresseerd in de techniek, alleen in de games. En daarom moet de laag tussen hardware en software transparant worden gemaakt met één oplossing, en dat is natuurlijk Microsoft's XNA.

Fabrikanten kunnen vervolgens XNA compatible hardware maken, waardoor de consument keuze krijgt wat hij koopt en van welke fabrikant. Uiteindelijk kan dit betekenen dat andere fabrikanten de console-hardwaremarkt gaan betreden. Een XNA console van Panasonic, Toshiba, JVC, Sharp? Misschien zelfs van Sony?

Andere redenen voor de ontwikkeling van XNA komen voort uit de ontwikkelkosten van nieuwe games. Ondanks het feit dat Half-Life, The Sims en Grand Theft Auto een enorm een succes zijn, de kosten zijn ook gruwelijk hoog. Half-Life 2 is nog steeds niet klaar en heeft al ruim $40 miljoen gekost. Wat ook een risico is dat de volgende generatie consoles erg veel op elkaar gaan lijken qua hardware en games. IBM en ATi hebben bij bijna alle consoles een dikke vinger in de pap. Eurogamer: Do you see Xbox, then, as a kind of VHS or DVD style standard for gaming in the future?

J Allard: I think that's very much how the XNA thing could play out. In many ways 3DO was an idea ahead of its time where Trip [Hawkin] said 'what we'll do is do a design reference and everyone will build their own implementation'.

Uiteindelijk wil Microsoft XNA de DVD standaard van de filmindustrie maken. Binnen welke termijn ze dit willen bereiken is niet helder, de tijdsduur kan tussen de drie en dertig jaar liggen voordat de industrie de standaard accepteerd. Als ze het er ooit doorkrijgen natuurlijk, bedrijven als Sony en Nintendo zitten er niet op de wachten dat Microsoft de gehele markt gaat domineren.

Download het volledige interview bij Eurogamer of lees het rustig na, ook bij Eurogamer.