Microsoft heeft FASA's "ontwikkelcultuur vernietigd" | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De hoofdoorzaak van het ten onder gaan van FASA was volgens Weisman dat de overname door Microsoft de "ontwikkelcultuur van FASA heeft vernietigd". Een cultuur die, naast het toe-eigenen van FASA's IP's, één van de redenen was om de ontwikkelaar over te nemen. De a imilatie in het grote geheel van Microsoft was echter de doodsteek. Met de overname van FASA was Weisman als creative director ineens verantwoordelijk voor 300 mensen, een toename van 240 man. "Ik denk dat de studio nooit een kans heeft gehad."

Hoewel opzet zeker niet in het spel lijkt te zijn, zegt Weisman dat Microsoft moeite heeft met het gezond houden van interne studio's. Volgens Weisman is Bungie bijna hetzelfde lot heeft ondergaan als FASA. De overgang van de onafhankelijke studio naar Microsoft is uiteindelijk gelukt, maar volgens Weisman niet zonder zichzelf op te werpen als een "vocale pain in the a " in dienst van FASA.

FASA

Ontwikkelaar FASA is onder andere verantwoordelijk voor games als MechWarrior en Crimson Skies. Onder leiding van Weisman was de studio ook verantwoordelijk voor de BattleTech en Shadowrun-universa en games. FASA sloot in 2007 haar deuren.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou