Op dit moment is er op de Kinect-sensor een limiet ingesteld waarmee het apparaat nu 15 MB aan data per seconde kan opnemen. Na de firmwareupdate moet dat 20 MB per seconde zijn en is het mogelijk voor de camera om handomdraaien en vingerbewegingen waar te nemen. Omdat meerdere USB-apparaten tegelijkertijd gebruikt kunnen worden op de Xbox 360 is er nu een limiet van 15 MB per seconde ingesteld. Om de brandbreedte met 5 MB te verhogen is Microsoft nu een techniek aan het ontwikkelen om dat waar te kunnen maken. Zo zou het bedrijf proberen om via beeldcompressietechnieken de grootte van de uitgelezen sensordata te verkleinen. Een andere optie is om de maximale MB per seconde bij andere USB-poorten te verkleinen.

Microsoft is hard bezig om de resolutie van de Kinect-camera te verhogen. Momenteel legt de camera beelden vast met een resolutie van 320x240 pixels. Maar door Kinect op de PC aan te sluiten is er ontdekt dat de camera een resolutie van 640x480 aankan. Daardoor kunnen er meer details waargenomen worden. Microsoft heeft nog niet gereageerd op de geruchten.