Nadat we gisteren al de eerste screenshots hadden van Medieval II: Total War, het nieuwste deel in de Total War reeks, heeft Sega vandaag ook de nodige details omtrent de vernieuwingen in de gameplay bekend gemaakt. Fans zullen echter blij zijn dat aan de basisopzet weinig is veranderd. De turn-based planningsfase is nog steeds aanwezig en de real-time gevechten zelf vinden plaats met maar liefst 10.000 eenheden op een gigantisch slagveld.

Het slagveld situeert zich, na het uitstapje naar de Romeinse tijd, opnieuw in de Middeleeuwen. Je kunt de controle nemen over diverse naties uit Europa en het Midden-Oosten, maar de gevechten vinden ook buiten die landen plaats, bijvoorbeeld in Noord-Afrika en zelfs op het nieuw ontdekte Amerikaanse continent.

De turn-based campagne is nog steeds aanwezig en laat je toe tactische en diplomatieke beslissingen te maken. Zo kun je de inquisitie te slim af zijn of de Paus beinvloeden. Geloof speelt namelijk een grote rol in Medieval II en je kunt ervoor kiezen om de Islam of juist het Christendom, de Heilige Oorlog te laten winnen.

Andere verbeteringen vinden we op het vlak van gevechten. Het systeem met formaties is verbeterd, de legers zijn groter en de snelheid van de gevechten ligt hoger. Nieuw zijn zogeheten Finishing Moves, waarmee je je tegenstander de genadeklap kunt toedienen.

Verder is de gebruikersinterface toegankelijker gemaakt en ook de multiplayermode flink op de schop gegaan. Het is nu ook mogelijk in multiplayer een dynamische campagne te doorlopen bestaande uit meerdere missies. Verder is het terrein verbeterd en zijn er nieuwe weerseffecten te bewonderen. Nog wat extra screenshots bekijk je hier.